Ondernemen zit je in het bloed en je wil graag een eigen webshop openen, maar je weet niet waar te beginnen? Wij vertellen je wat de 10 stappen zijn om in de beste omstandigheden jou start met e-commerce makkelijker te maken..

1. ZOEK HET JUISTE PRODUCT VOOR JOUW WEBSHOP

De eerste vraag die elke ondernemer zich moet stellen voor zijn webshop is: ‘Welke producten/diensten ga ik verkopen op mijn webshop?’ Deze eerste fase is waarschijnlijk ook de meest cruciale. Hieronder enkele denksporen en adviezen om het ideale product te vinden.

PRODUCTEN/DIENSTEN DIE EEN BEHOEFTE VERVULLEN 

Voordat je een nieuw product of een nieuwe dienst begint te verkopen, is het belangrijk om zeker te zijn dat er vraag naar is. Door een marktanalyse uit te voeren kun je een dieper inzicht verwerven in de doelmarkt en in de klantenbehoefte die je wil vervullen.

BEPROEFDE PRODUCTEN

Het is natuurlijk niet de bedoeling om handel te gaan drijven in wat al in overvloed wordt verkocht, maar om een nieuw product te vinden dat in opmars is en toch al goed verkoopt. Eens je dat product hebt gevonden, kun je proberen om er een meerwaarde aan toe te voegen om je van de concurrentie te onderscheiden en je verkoop te verhogen.

POPULAIRE PRODUCTEN

Veel webshops beginnen met producten die trending zijn. Er bestaan verschillende tools die je kunnen helpen om te bepalen welke onderwerpen en interesses populair zijn, maar wees voorzichtig want het succes van populaire producten is vaak van korte duur.

Om te bepalen welke trending producten een groot potentieel hebben, kun je de volgende middelen gebruiken: 

  • Google Trends: een gratis tool die de populariteit weergeeft van een sleutelwoord;
  • tijdschriften en blogs die productreviews publiceren;
  • Pinterest en Instagram: de sociale media met afbeeldingen zijn heel interessant om gemakkelijk te zien welke producten de consumenten interesseren;
  • online marktplaatsen: dit zijn websites die kopers en verkopers met elkaar in contact brengen.

EEN NICHEMARKT

Een nichemarkt is een klein marktsegment waar er nog niet veel concurrentie is. Om een nichemarkt te vinden kun je de methodes uitgelegd in het vorige punt gebruiken, maar ook hier bestaat het risico van grillige modeproducten.

JE PASSIE

Misschien maak je zelf wel prachtige producten of ben je gewoon gepassioneerd door een bepaalde sector. Als je houdt van wat je verkoopt, dan breng je als vanzelf dat enthousiasme ook over op je klanten. Blijf echter naar hen luisteren en trap niet in de valstrik van uitsluitend producten te verkopen die enkel aan jouw voorkeuren beantwoorden.

Om dit eerste punt af te sluiten, willen we nog aangeven dat het belangrijk is om een product te vinden dat beantwoordt aan de volgende eigenschappen om logistiek te vergemakkelijken en de winstgevendheid te verbeteren:

  • Prijs: de gekozen producten bevinden zich het beste binnen een prijsvork van € 20 à € 75. Alles wat minder kost dan € 20 kan de winstgevendheid in gevaar brengen en alles wat te duur is, brengt in de beginfase hoge kosten met zich mee.
  • Levering: kies voor eenvoudige en duurzame producten die niet te groot zijn en vermijd fragiele producten voor een gemakkelijkere levering aan je klanten.
  • Leveranciers: ga voor producten die een regelmatige productie kennen en probleemloos beschikbaar zijn bij de leveranciers.
  • Constante verkoop: kies voor seizoensonafhankelijke producten om het hele jaar door een stabiele verkoop hebben.

2. VIND DE JUISTE LEVERANCIER

Leveranciers vinden is niet het meest ingewikkelde, maar het vraagt wel wat tijd en geduld. Op het internet vind je gelukkig gemakkelijk een resem leveranciers en heb je met enkele muisklikken toegang tot alle nodige contactgegevens.

3. KIES EN CONTROLEER JE MERK- EN DOMEINNAAM

Eens je hebt beslist welke producten je gaat verkopen moet je nog een naam vinden voor je onderneming. Lees zeker eens ons artikel ‘De juiste naam voor je bedrijf of zaak?’ Wanneer je de naam hebt gekozen, controleer je maar beter eerst de beschikbaarheid van je merk- en domeinnaam voordat je hem registreert en beschermt.

4. ZET JE WEBSHOP OP

Om je webshop te bouwen heb je twee mogelijkheden: je laat het door een professional doen, of je doet het zelf. Het spreekt voor zich dat wekreate de beste keuze is in het opzetten van een webshop. Maar we laten natuurlijk aan jou de keuze.

Indien je beslist van zelf aan de slag te gaan, hieronder geven we enkele mogelijkheden.

Mocht je bij het “doe-het-zelven” in de problemen komen, neem dan vrijblijvend contact op met ons. We kunnen vast een duwtje in de rug geven.

5. DENK NA OVER JE LOGISTIEK

Wat gebeurt er concreet op logistiek vlak wanneer je webshop online staat en de eerste bestellingen binnenlopen? Het is belangrijk om te weten dat een groot deel van het beheer van een webshop wordt bepaald door de goede organisatie van de logistiek (voorraadbeheer, leveringen en retours). Voor een optimale organisatie is het absoluut noodzakelijk om te visualiseren welke weg het product gaat afleggen vanaf zijn aankomst in de voorraad tot bij de eindklant. Hoe wordt het opgeslagen? Hoe wordt het geleverd? Hoe worden retours behandeld? … Denk vooraf na over al deze vragen en werk duidelijke procedures uit.

6. HOU REKENING MET DE WETTELIJKE EN FISCALE VERPLICHTINGEN

Je moet je sowieso registreren als zelfstandige om in orde te zijn met de wet, maar voor webshops gelden er nog andere specifieke wettelijke verplichtingen. Zo moeten alle webshops enkele verplichte pagina’s bevatten zoals de juridische kennisgeving (identificatiegegevens van de onderneming) en de algemene verkoopvoorwaarden. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je klanten je algemene voorwaarden aanvaarden voordat ze hun aankopen op je webshop afronden. In overeenstemming met de Algemene Verordening voor Gegevensbescherming (AVG), moet je je klanten ook laten weten hoe hun gegevens zullen worden verzameld en verwerkt.

Je zult net zoals voor een gewone handelszaak een btw-nummer moeten aanvragen. Opgelet: wanneer online bedrijven die internationaal leveren de verkoopdrempel van een bepaald land overschrijden, moeten ze het btw-tarief van dat land toepassen. Daarom moet er dus een btw-nummer worden aangevraagd, zeker voor de EU-landen.

7. ONDERHANDEL JE KOERIERDIENSTCONTRACT

Een belangrijk onderdeel van je logistiek is de verzending van je pakketjes. Om dat zo goed mogelijk te organiseren zul je een overeenkomst moeten onderhandelen met een logistieke dienstverlener. In België zijn de bekendste spelers Bpost, TNT, TLS, Mondial Relay en GLS.

8. CREËER NAAMBEKENDHEID

De online concurrentie is zwaar. Om op te vallen en je winkel te promoten, heb je nodig: een marketingstrategie en doeltreffende communicatie. Ooit al gehoord van inbound marketing? Dit is namelijk perfect toe te passen bij een online webshop.

9. LEG JE KLANTEN IN DE WATTEN

Klantenservice is een van de grootste uitdagingen in de e-business. De klant heeft van achter zijn scherm geen direct contact en wordt steeds veeleisender. Bouw een hechte en vertrouwensvolle relatie op met je klanten door hen te begeleiden tijdens hun hele winkelervaring en zelfs achteraf.

10. MAAK GEBRUIK VAN ONDERSTEUNING

De overheid biedt zelfstandigen en kmo’s heel wat ondersteuning aan voor het opzetten van digitalisering voor bedrijven. Het opzetten van een e-commerce strategie of een webshop valt hier ook onder. Het is dus belangrijk om te bekijken of de overheid ook ondersteuning en subsidies biedt in jouw regio.

Tags: