Wat zijn de meest gepubliceerde e-commerce trend voorspellingen voor 2021?
Lees ze hier, zodat je als ondernemer een volledige overzicht krijgt van de belangrijkste trends voor 2021.

We weten dat jij als ondernemer het al druk genoeg hebt. Daarom helpen we je graag een handje met de trends op te lijsten en natuurlijk kunnen we deze ook implementeren voor jou! Welke trends moeten we in de gaten houden, in dit artikel hebben we het allemaal op een rijtje gezet voor jou.

9 e-commerce trends voor 2021

Iedereen met een webshop weet het: De e-commerce groeit al jaren. De omzet in Europa stijgt jaarlijks ongeveer met 7% In 2019 was de Belgische e-commerce markt 11,5 miljard euro waard. 

In 2020 kreeg dit nog een enorme boost. De reden was natuurlijk COVID-19. Een derde van Europese consumenten heeft al bevestigd ook na de corona crisis online te blijven kopen.

Wil jij als (online) ondernemer mee groeien, is het belangrijk dat je de trends volgt.

1. Online en offline – Het omnichannel principe.

Door de corona maatregelen werd het “offline” winkelen helemaal in de war gestuurd. De gezelligheid van samen te winkelen en een terrasje of koffie mee te pikken, werd onmogelijk. In 2021 is het belangrijk om het verschil tussen offline en online te minimaliseren. Heb jij een fysieke locatie? Ook dan is het essentieel om je online winkel optimaal te gebruiken. Heb je enkel een webshop? Dan kan het openen van een echte winkel een goed idee zijn. Na de corona maatregelen, gaan we weer met zen allen de gezelligheid opzoeken van winkelstraten. Denk bijvoorbeeld aan e-commerce kiosken of een pop-up winkel, eventueel op een bestaande locatie. De klantervaring tussen offline en online winkelen zouden hierdoor naadloos op elkaar moeten aansluiten. Zodra de verschillende verkoopkanalen perfect samenwerking kunnen je resultaten een flinke boost krijgen. 

2. Duurzame ReCommerce 

We worden ons met zen allen steeds bewuster van de impact van ons “consumeren” op de wereld. Steeds meer mensen beginnen hierdoor duurzamer te consumeren. Anderzijds zijn we ook spaarzamer aan het worden, hierdoor kopen we meer tweedehandskleding, zijn we meer en meer op zoek naar “refurbished” producten. En natuurlijk is ook de term ReCommerce steeds populairder. ReCommerce is afgekorte samenvoeging van reverse commerce. Bij ReCommerce gaat het om huren, doorverkopen, of het verkopen van tweedehands kleding of andere tweedehands producten. E-commerce shops die zich richten op tweedehands producten zijn de afgelopen twee jaar met 70% gegroeid. Analyses voorspellen dat deze trend zich zal blijven voortzetten.

Voorbeelden van ReCommerce:

3. Duurzaamheid troef ook bij transport

Duurzaamheid en e-commerce gaan hand in hand. Duurzaam bezorgen wordt steeds belangrijker. Consumenten worden zich meer en meer bewust van hun CO2-voetafdruk. E-commerce-giganten weten dit ook, en nemen het voortouw. Zalando zet zich in om de CO2-uitstoot compleet te elimineren, en Colruyt experimenteert als eerste in Europa met waterstoftrucks. Er is echter wel een keerzijde. Slechts 12% van de consumenten geeft aan extra te willen betalen voor een CO2-neutrale bezorgmethode. Veel consumenten vinden dat de financiële verantwoordelijkheid bij de webshop ligt. Hierdoor komen er vaak extra onvoorziene kosten bij voor de (kleine) webwinkels. Bestudeer verschillende opties, want er is wel een kans. Omdat veel webshops terughoudend zijn met het maken van extra kosten kun je een verschil maken door groene bezorgopties aan te bieden. Het vergroot je gunfactor en je creëert een opvallend, vooruitstrevend, en groen profiel. Enkele voorbeelden die je makkelijk en goedkoop kan toepassen:

  • Herbruikbare verpakking
  • Geen plastic gebruiken
  • Alternatieve bezorgmethodes

  Je kan natuurlijk altijd aan je klanten vragen om een kleine some als compensatie van de CO2-voetafdruk door hun aankoop. 

4. Voice Commerce 

Hey Google en Hey Alexa is niets nieuws meer, maar kopen via Voice Commerce is wel nog redelijk nieuw. Net zoals je sinds enkele jaren bij een zoekopdracht op Google nu ook direct dingen kan bestellen, geeft een search via Voice search ook artikels weer! We maken met zen allen ook meer en meer gebruik van spraak gestuurde systemen. Denk aan Alexa van Amazon, en Google home. Als jij met deze trend wilt meegaan is het belangrijk dat je shop hierop is voorbereid.

  • Optimaliseer je top-of-funnel content, zodat antwoorden op veelgestelde vragen worden beantwoord via jouw website of shop. Zo kun je meer voice-search verkeer aantrekken en klanten voor je winnen.
  • Zorg ervoor dat jouw webshop er klaar voor is om producten en diensten met spraakbediening te verkopen.

5. Een nieuwe realiteit met Augmented Reality

Augmented Reality brengt je product tot leven: je toont digitale content in de wereld van de consument. Dit wordt steeds meer toegepast. Denk maar aan Coolblue met de TV selectie functie in hun app. Verkoop jij bijvoorbeeld zetels en wil je laten zien hoe die zetel eruit ziet in de living van je consument? Dat doe je met AR. 51% van de consumenten zegt dat ze deze technologie willen gebruiken om producten te beoordelen. Omdat de technologie steeds beter wordt, wordt AR steeds toegankelijker voor zowel webshops als voor de consument. Met simpelweg een smartphone kan jouw klant heel makkelijk een geweldige winkelervaring beleven. Ook in fysieke winkel zijn we hier voorbeelden van. Dovy laat je bijvoorbeeld al in je keuken bij jou thuis rondlopen, nog voor je deze bestelde.

6. Artificial Intelligence voor een betere klantervaring

AI zal online en offline kanalen samenbrengen. Voorspeld wordt dat e-commerce winkels in 2022 zo’n $7,3 miljard zullen besteden aan AI. Toch klinkt het voor velen nog als een ver-van-je-bed show. Maar het hoeft niet intimiderend of kostbaar te zijn om hierin te investeren. Je hoeft zelfs geen technische expert te zijn. Er zijn veel betaalbare en makkelijk te gebruiken platforms op de markt, zoals Lily AI. Ze maken gebruik van klantgegevens, deep-tagging en geavanceerde psychografie om gepersonaliseerde product aanbevelingen en geavanceerde product filters te maken.

7. E-commerce abonnementen

De afgelopen drie jaar steeg het aantal bezoekers met sites voor abonnementsdiensten met maar liefst 3000%. Bekende voorbeelden van abonnementsmodellen zijn Carrefour, H&M, Swapfiets, Little Big Change, Ikea en Succes Koffie. Als webwinkelier zitten er verschillende voordelen aan zoals:

  • Een vaste minimale inkomstenstroom per maand;
  • Voorraad en logistiek zijn beter te plannen en beheren;
  • Een hoge klantwaarde, omdat je klanten makkelijker terugkeren naar je shop.

Minder bekende initiatieven zijn bijvoorbeeld bloemen abonnement waarbij je maandelijks een nieuw boeket uitkiest. Of zelf een ontbijt op zondag of wekelijkse groeten abonnement.  

8. Progressieve Web Apps (PWA)

Steeds meer consumenten kopen direct vanaf hun mobiele telefoon. Voorspeld wordt dat de populariteit hiervan alleen maar zal blijven toenemen, want het vertrouwen in mobiele telefoons groeit nog steeds. E-commerce shops zijn daarom altijd op zoek om de mobiele ervaring te verbeteren. De afgelopen tijd lag de focus vooral op native apps om de gebruikerservaring te verbeteren. Een nieuwe trend voor 2021 is een variant hierop: Progressieve Web Apps (PWA’s).

PWA’s zijn websites die zich gedragen als app, waardoor ze een soepele winkelervaring bieden. PWA’s zijn makkelijker te ontwikkelen voor developers. Bij deze apps wordt het hele scherm van het mobiele apparaat gebruikt, net als bij een reguliere native app.

9. Marketplaces en e-commerce

Marktplaatsen blijven groeien, en door COVID-19 is het aanbod aan nieuwe webshops opnieuw gestegen. Verkopen op marktplaatsen is voor nieuwe partijen een laagdrempelige manier om te beginnen met online verkopen. Verkopers kunnen terecht bij wereldwijde marketplaces, of lokale marketplaces zoals Bol.com, sinds kort beschikbaar in Belgie. De grootste voordelen voor webshops die verkopen op marktplaatsen:

  • Je lift mee op de kracht van de marketing van de marktplaats zelf
  • Je kunt gebruik maken van de warehousing service
  • Via het netwerk verzend je goedkoop pakketten en bied je uitgebreide bezorgopties aan
  • Retourafhandeling
  • (internationale) Klantenservice
  • Direct veel mogelijke klanten
  • Financiele afhandeling
  • Een soepele klantervaring

Ook voor consumenten zitten er voordelen aan om bij een marktplaats te shoppen. De service, het grote aanbod, en de betaalbare prijzen zijn vaak argumenten om te kopen bij een marktplaats.

Tags: