Helaas is SEO geen exacte wetenschap. De trends (algoritmes) die Google enkele keren per jaar verbetert, zorgen ervoor dat SEO een nooit eindigend verhaal is. Daarnaast zetten ook jouw concurrenten steeds meer in op SEO. Ik kan dus geen definitief en sluitend antwoord geven, maar in dit artikel kun je wel een inschatting vinden. Dit artikel is bedoeld om je een inkijk te geven in de werkzaamheden die er zijn en hoe lang deze ongeveer duren.

Daarom is het voor mij als SEO expert niet altijd makkelijk om op volgende antwoorden een passend antwoord te geven:

Kan jij de SEO van mij website “even” optimaliseren?
Waarom heb je minimaal enkele uren per maand nodig om SEO te doen?
Hoe lang duurt SEO voordat het werkt?

Met dit artikel ga ik proberen een duidelijke toelichting te geven van wat er allemaal bij SEO komt kijken, zonder dat het TE technisch gaat worden.

Voortraject

De SEO Check

Een van de eerste dingen waar elke SEO specialist mee begint is een SEO check. Dit is te vergelijken met een technische keuring van een auto. Hierbij kijken we of alles goed werkt en of alles nog correct aan elkaar gekoppeld is. Je website en SEO wordt tijdens een SEO check op ruim honderd punten bekeken. Deze punten hebben direct of indirect een invloed op de vindbaarheid van jouw bedrijf.

Voor een kleine website van ongeveer 50 pagina’s kost de analyse meestal 3-4 uur. Hoe groter de website, hoe langer de analyse duurt. De duur van de check hangt ook af van het aantal problemen. Als jouw website geen problemen heeft, is de check sneller klaar. Het is echter bijna onmogelijk om een website zonder problemen te hebben.

  • SEO analyse: ongeveer 3 – 4 uur voor kleine websites (tot ongeveer 50 pagina’s)

Problemen oplossen

Hier wordt het heel lastig om aan te geven hoe lang het kan duren om problemen op te lossen. De meestvoorkomende problemen die wij, als SEO specialisten tegenkomen, zijn in mijn ogen indexatie problemen. Hoe je die vindt en oplost kan even tijd in beslag nemen. Maar soms is het heel eenvoudig te doen. Maar als je nagaat dat een analyse uit ongeveer 150-200 onderdelen bestaat, dan kun je begrijpen dat het oplossen van bepaalde problemen uren in beslag kan nemen.

  • Problemen oplossen: 1-10+ uur

Keyword Mapping

Aan het begin van een SEO traject wil je ook een inzicht krijgen in de huidige stand van zaken. En dan met name ook de zoekwoorden waar de website al voor gevonden wordt. En het is ook verstandig om hier gelijk een korte zoekwoorden analyse aan toe te voegen, zodat je misschien niet nog een paar belangrijke zoekwoorden hebt gemist. Gemiddeld werk ik door ongeveer 5 pagina’s per uur, nadat ze gesorteerd zijn op prioriteit.

Ik gebruik de reverse-keyword techniek door de pagina’s van de concurrenten te bekijken die nu bovenaan staan voor de belangrijkste zoekwoorden, om te zien of deze nog voor andere zoekwoorden ranken die ik misschien heb gemist.

  • Keyword mapping: ongeveer 5 pagina’s per uur

Installeren, activeren en instellen van SEO software

Om de voortgang te meten van een SEO traject kun je het best gebruik maken van een soort ijkpunt. Hiervoor heb je software nodig die het aantal bezoekers bij heeft gehouden, maar ook het aantal conversies, gebeurtenissen, en het opzetten van een maandelijkse rapportage.

Ik gebruik hier voornamelijk Google Analytics, Google Search Console, Google Mijn Bedrijf icm Google Datastudio voor. Deze kun je allemaal eenvoudig koppelen om zo de voortgang van het traject goed te kunnen meten. Daarnaast heb je ook nog je te maken met het bijhouden van de posities in Google door middel van Rank Tracking software. Dit kan uiteraard pas als je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn. Dit doe ik tijdens de Keyword mapping-fase. Je kunt hier ook denken aan het instellen van andere tools, zoals Brand Mentions (voor linkbuilding en ) etc.

Wanneer alles vlot verloopt, en alles stond al ingesteld, en gekoppeld, dan bespaar je daar veel tijd mee. Het tracken van formulieren kan nog weleens voor problemen zorgen, dus daar kun je soms al een uur mee bezig zijn, om het goed werkend te krijgen. En dat geld voor elk probleem die je tegenkomt. Soms valt het mee, maar soms valt het ook tegen. Daarnaast is elk datastudio SEO rapport dat ik bouw uniek per website. De meeste onderdelen komen wel overeen, maar elke klant heeft zijn eigen wensen en daarmee ook zijn dashboards.

  • Installeren, activeren en instellen van SEO software, rapportage en tools: 2-4 uur

Tekst / blog schrijven: Hoe lang duurt dat?

De vraag die ik ook regelmatig krijg: hoe lang duurt het voor je een blog hebt geschreven. En dat is ook een terechte vraag, die niet beantwoord kan worden zonder een paar wedervragen. Of er wordt gevraagd: hoeveel kost 1 blog?

Waar moet de blog over gaan? Wat is het zoekwoord? Wie zijn de concurrenten? Is het nuttig om daarvoor te scoren? Kun je daar überhaupt wel voor scoren? En als laatst, waarom begin je niet eerst met het optimaliseren van je huidige content voor je een nieuwe blog gaat schrijven?

Misschien is er al een blog op je website die voor dat ene zoekwoord in aanmerking komt. Dan kun je die beter optimaliseren voor je weer een nieuwe blog gaat schrijven.

Zoekwoorden onderzoek

Voor je uberhaupt aan een blog gaat beginnen moet je weten wat het hoofd onderwerp is. In mijn geval spreek ik over Target Keywords. Sommige zullen het seed keywords noemen, en anderen hoofd zoekwoorden. Als je al een idee hebt wat dit kan zijn, ga je onderzoeken of er nog andere relevante woorden gebruikt moeten worden als Secondary Keywords (dus 2e rangs zoekwoorden). Ook moet je telkens per zoekwoord even nagaan wie je concurrenten zijn, en waar de websites al staat in de zoekresultaten.

Een hele korte zoekwoordenonderzoek die ik vaak doe bij keyword mapping kost ongeveer 10-15 minuten per zoekwoord. Echter, als je een nieuwe pagina wilt gaan schrijven, die veel zoekvolume heeft, dan is het vaak nuttig om ook alvast te gaan kijken naar supporting pages. Dus pagina’s die je wilt schrijven die erg dichtbij het hoofdonderwerp liggen. Daarmee maak je dan een cluster van pagina’s waar je gevonden mee wilt worden.

Zoals je al kunt begrijpen kan dit al makkelijk 1 uur duren per pagina, maar hoe meer tools je in gaat zetten, hoe meer tijd dit allemaal kan gaat kosten. En sommige onderwerpen kunnen veel meer tijd in beslag nemen. Dus reken ik per uur, en niet per pagina of zoekwoord.

  • Zoekwoorden onderzoek: 1 uur per hoofdonderwerp (met of zonder subtopics)

Nieuwe content schrijven

Zodra je weet welk zoekwoorden je wilt gaan gebruiken moet je kijken naar de lengte van de benodigde tekst. Hiervoor kun je naar de top pagina’s kijken in Google, en daar het gemiddelde van nemen, en daar liefst iets boven gaan zitten. Als het gemiddelde aantal woorden voor dat onderwerp op 1500 ligt, dan moet je al gauw denken aan ongeveer 1600 woorden.

Om een outline te krijgen van een pagina, door middel van On-Page SEO software (zoals Cora SEO, PageOptimizer PRO of Surfer SEO) ben je ook al gauw 10-15 minuten verder.

  • Outline nieuwe pagina: 10-15 minuten

De typsnelheid is afhankelijk van het onderwerp, en hoeveel kennis men heeft over het onderwerp. In mijn 100 dagen blog-challenge heb ik de tijd bijgehouden van elke blog, en daarbij ook het aantal woorden. Daaruit bleek dat ik op ongeveer 600 woorden per uur zat, van een onderwerp waar ik verstand van heb. 500 als het iets lastiger is. Sommige schrijvers zijn nog veel sneller, maar als je denkt aan het voorbeeld van hierboven, dan kom je al op 2.5-3 uur typen voor een blog van 1500 woorden. Mis je de kennis over dat onderwerp, dan moet je hier nog het onderzoek bij typen. Bij sommige SEO bureaus wordt er een extra 30 minuten meer gerekend voor het inlezen van het onderwerp.

  • Aantal woorden per uur: 400-500 woorden per uur

Het hierboven genoemde voorbeeld van 600 woorden per uur gaat om niet geoptimaliseerde tekst. Tijdens het schrijven kan men natuurlijk ook de tekst in de gaten houden, en kijken welke zoekwoorden waar moeten, maar vaak is er nog een extra ronde nodig voor optimalisatie. Hierbij moet je weer de on-page tools draaien, en bekijken welke woorden er nog missen, maar ook of er interne links gemaakt moeten worden.

In veel gevallen raad ik aan om voor 1 hoofd onderwerp 3-5 subpagina’s te schrijven, dus dan zit je al op 3 uur-5 uur extra.

Off Page

Ik denk dat je met de bovenste lijst al genoeg informatie hebt om te weten dat je niet ZOMAAR even SEO toevoegt aan je website in 1 middagje. Want, voor je uberhaupt een pagina hebt geoptimaliseerd kun je al uren verder zijn.

Offpage heeft te maken met dingen die buiten jouw website gebeuren, en invloed hebben op jouw vindbaarheid en betrouwbaarheid. Denk hier bijvoorbeeld aan het kunnen vinden van jouw bedrijf in Google Maps, Apple Maps, of in het telefoonboek.

Op hoe belangrijkere plekken jij vermeld wordt, des te hoger het vertrouwen kan zijn van een potentiele klant. Daarnaast kunnen al deze verwijzingen ook helpen jouw website hoger te laten ranken. Dan heb je het over linkbuilding.

Met linkbuilding probeer je verwijzingen te krijgen van andere websites naar die van jouw. Sommige links zijn heel eenvoudig te verkrijgen, zoals links van de verschillende sociale media platformen terwijl andere links juist heel moeilijk te verkrijgen zijn.

Wanneer je dit in de vorm van gastbloggen doet, dan kun je er vanuit gaan dat dit aardig wat tijd in beslag kan nemen. Reken maar weer uit hoeveel tekst de website wilt hebben, en hoeveel tijd dat gaat kosten.

Tags: