“Hoeveel kost een website?”, is een veelgebruikte zoekcombinatie waarop gezocht wordt in Google. Schijnbaar vinden veel ondernemers het lastig in te schatten hoeveel een website nou echt mag kosten. Al die verschillende aanbieders maken het je ook niet makkelijk. In principe kost het maken van de website zelf niet zoveel geld. Voor 1000 tot 2000 euro heb je een goede website, maar dit bedrag geeft een vertekend beeld van de werkelijke kosten van een website. Want hoe zit het met de kosten daarna? Tegen onze klanten zeggen wij altijd dat een website nooit helemaal af is.

Hoe worden de kosten voor je website bepaald?

De kosten voor een website worden bepaald door allerlei factoren. Dit maakt het voor ons moeilijk om 1 standaard prijs voor je te noemen. De kosten van een bedrijfswebsite hangen af van:

  • De grootte Uit hoeveel verschillende pagina’s moet jouw website bestaan? Verkoop je ook producten via de webshop?
  • Jaarlijkse kosten Bijvoorbeeld voor hosting, SSL certificaat, onderhoud en domeinnaamregistratie.
  • Uniek design of premium template Is een aangepaste template voldoende of moet de website speciaal voor jou worden ontworpen?
  • Je wensen/flexibiliteit Het integreren van sommige functies in je website kan erg kostbaar worden. Daarom kunnen we bij wekreate soms met andere voorstellen komen, die voordeliger zijn maar niet direct aansluiten bij wat je in gedachten hebt. Ga je ook hiermee akkoord of moet jouw website precies volgens je wensen worden gemaakt, ook als hierdoor de kosten veel hoger worden?
  • Hoeveel tijd je zelf investeert Wil je zelf de teksten schrijven, de content invoeren en de juiste afbeeldingen of foto’s aanleveren? Dan zullen de kosten vanzelfsprekend lager uitvallen.

Op basis van deze (en andere) factoren wordt door ons een offerte opgesteld voor de eenmalige kosten. Of je dit bedrag hoog vindt, zal met name van je eigen verwachtingen afhangen, maar deze eenmalige kosten geven alleen aan wat jouw website op de korte termijn kost.

Wat zijn de kosten voor een website bij wekreate?

ZELF DOEN

Eenmalig : 395,-

  • Website installeren zodat je gelijk kan beginnen
  • Keuze uit premium designs (voor o.a. portfolio, restaurant, blog,…)
  • Visual website builder (Divi of Elementor)
  • Inclusief 6 maanden hosting

LATEN DOEN

Vanaf : 589,-

  • Complete website met WordPress in je eigen huisstijl (excl. hosting)
  • Teksten voor basis pagina’s (over, home, contact) en 3 landingspagina’s
  • Geoptimaliseerd voor zoekmachines
  • Stockfoto’s (indien geen eigen foto’s)
  • Advies voor een succesvolle website

Beslist ?

Neem contact op

Hoeveel kost een website dan op de lange termijn?

Worden de kosten van je nieuwe website alleen gebaseerd op de aanschafprijs? Dan zal dit een vertekend beeld geven van de werkelijke kosten. De tijdsinvestering en jouw commitment op de lange termijn zijn bepalend voor het succes van je website en mogen daarom niet worden vergeten. Kosten worden gemaakt, wanneer je investeert in:

  • Content creatie Interessante blogposts en sterke landingspagina’s dragen bij aan een betere vindbaarheid in zoekmachines en/of meer conversies.
  • Zoekmachine optimalisatie Je website wordt helaas niet zomaar in Google gevonden. Door te werken aan de autoriteit van je website, kan jij de website rankings verbeteren en bezoekersaantallen vergroten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan link building door het plaatsen van gastblogs.
  • Website promotie Meer bezoekers, engagement en verkopen? Adverteren, social media marketing en email marketing dragen bij aan meer bekendheid en dus ook meer bezoekers.

Rekenvoorbeeld

Het rekenvoorbeeld biedt een kostenoverzicht voor een normale WordPress website met ~10 pagina’s. De bedragen zijn gebaseerd op het gemiddelde van diverse opdrachten die wij in het verleden hebben uitgevoerd. De kosten voor de webteksten zijn niet van toepassing, indien je deze zelf kan aanleveren. Wij adviseren om deze als nog te redigeren, zodat je website een grotere kans in de Google zoekresultaten heeft.

Eenmalige kosten voor de website

Opzetten hosting € 50,00
Website bouwen (op basis een CMS) € 750,00
Zoekwoordenonderzoek (start) € 300,00
Webteksten schrijven (voor 10 pagina’s) € 750,00

Doorlopende kosten per jaar

WordPress webhosting € 25,00 / maand
Domeinnaamregistratie (1 .be domeinnaam) € 23,00
SSL certificaat € 39,00
E-mailmarketing account (bijvoorbeeld Moosend) € 20,00 / maand
Google Ads (advertentiekosten per maand) € 250,00

Minimale tijdsinspanning per maand

Google Ads campagne (onderhoud en optimalisatie) 4 uur
Maandelijks contentcreatie (blogposts en social media berichten) 8 uur
Maandelijksenieuwsbrief versturen 4 uur
Website optimaliseren, monitoren en teksten bijwerken 8 uur

Niet alle onderdelen zullen voor je eigen situatie van toepassing zijn. De kosten voor online marketing zullen afhangen van je plannen. Denk er wel aan dat deze kosten een inspanning nodig zijn om je website actueel te houden en de bezoekersaantallen te vergroten. Voor andere soorten websites, bijvoorbeeld webshops, zullen er nog extra kosten bijkomen en is de tijdsinspanning veel groter. De genoemde bedragen en cijfers zijn een indicatie en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Heeft elk bedrijf een website nodig?

De kosten voor een website bestaan dus uit twee delen: de kosten voor de aanschaf en de kosten om je website succesvol te maken. Wanneer je niet wil investeren in het laatste, kan jij je beter afvragen of je wel een website nodig hebt. Wanneer je niet van plan bent om je website van 1000/2000 euro te blijven verbeteren of promoten, dan kan 2000 euro voor een website al veel geld zijn.

Vergelijk de kosten van online en offline promoties

Of een website veel geld kost, zal afhangen van je eigen verwachtingen. Echter, wanneer de kosten voor een website worden vergeleken met de kosten voor offline promotiemateriaal, dan is een website meestal voordeliger. Offline promotiemateriaal moet telkens opnieuw worden gemaakt en alleen een kleine wijziging kan al veel geld kosten. Daarnaast heeft een website als voordeel, dat je veel meer informatie aan de lezer kan verstrekken. Een flyer is veel beknopter en kan daardoor niet de complete informatie bieden. Natuurlijk hoef je niet tussen beide vormen van communicatie te kiezen en kan juist de combinatie meer resultaten opleveren.

Ook jouw klanten zijn online en vandaag is de ontwikkeling van een website vaak veel voordeliger dan bijvoorbeeld een flyer. En je website gaat ook VEEL langer mee dan een flyer.

Word-to-mouth is toch voldoende?

Deze goedkoopste vorm van promotie is erg krachtig en kan zelf meer klanten opleveren dan een website die goed wordt gevonden. Natuurlijk kan een website word-to-mouth ook versterken. Nadat een potentiele klant van zijn vriend of buurman heeft gehoord dat jij de het product/dienst levert, zal hij jouw website via Google proberen te vinden. Het zou dan jammer zijn als je geen website hebt!

Bij wekreate. weten wij hoeveel een website eht kost en vertellen wij de klant eerlijk wat hij van zijn website kan verwachten. Een goede website is niet in 1 dag gebouwd en vraagt om meer dan een startbedrag. De tijdsinvestering EN commitment zijn de daadwerkelijke kosten. Indien dit allemaal heel erg boven je budget valt, is een One-pager misschien een betere oplossing. De voordelen van een one-pager vind je hier. Na verloop van tijd kan je deze altijd (laten) omvormen tot een volwaardige website met meer pagina’s en functionaliteiten.