Als online ondernemer wil je jouw winkelende publiek bereiken. Google Shopping helpt je daarbij met diverse handige tools en programma’s. Effectief, want de meeste kopers beginnen hun zoektocht via deze zoekmachine. Dat geldt ook voor jouw klanten. Maar wat is Google Shopping eigenlijk en belangrijker nodig, hoe werkt het? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de verschillende mogelijkheden en het gebruik van Google Shopping.

Wat houdt Google Shopping in?

Binnen Google heb je vast zelf wel eens gezocht naar een product. Bijvoorbeeld om snel te kunnen vinden wat je zoekt of om prijzen van verschillende aanbieders te kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld door binnen de zoekmachine bovenaan op “Shopping” te klikken. Je krijgt dan tal van productfoto’s te zien in de vorm van een advertentie. Google Shopping maakt gebruik van twee platformen die onderling met elkaar verbonden zijn. Dit betreft zowel het vergelijkings- als advertentieplatform. Dit is hoe het werkt:

  • Vergelijkingsplatform: dit wordt ook wel CSE genoemd. De afkorting staat voor Comparison Shopping Engine. Hier kun je dus zoals gezegd prijzen en producten van verschillende verkopers met elkaar vergelijken. Door te klikken op de afbeelding wordt de bezoeker doorgestuurd naar het product op de website van de aanbieder.Indien mogelijk kan ook gebruik worden gemaakt van Buy with Google. Het aankoopproces kan dan binnen Google Shopping worden voltooid. Het bezoeken van de website is dan dus niet nodig.
  • Advertentieplatform: Google Shopping maakt daarnaast ook gebruik van het advertentieplatform van de zoekmachine. De productadvertenties worden weergegeven met een afbeelding, prijs en beschikbaarheid. Ook kortingen of aanbiedingen zijn zichtbaar voor de klant. De advertenties worden na het ingeven van gerelateerde zoekopdrachten zichtbaar.Dat gebeurd binnen de zoekmachine zelf, maar ook op platformen zoals bijvoorbeeld YouTube. Als adverteerder betaal je per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. Dit wordt ook wel CPC (Costs Per Click) genoemd. Je bepaalt zelf hoeveel je wilt investeren om de verkopen een boost te kunnen geven. Ook bepaal je zelf waar en wanneer de ads worden weergegeven.

Hoe werkt Google Shopping? Stappenplan voor het aanmaken van een account

Als je als online verkoper gebruik wilt maken van Google Shopping, moet je een account aanmaken binnen het Google Merchant Center. Vanuit hier kun je jouw producten plaatsen en beheren of gebruik maken van de verschillende tools en programma’s. In het Merchant Center kun je ook de prestaties en statistieken van jouw producten en ads analyseren. Het aanmaken van een account voor Google Shopping doe je binnen het Merchant Center. Het enige wat je nodig hebt zijn de basisgegevens van jouw bedrijf. Nadat je dit hebt gedaan, moet de betreffende website worden geverifieerd. Dit kan op twee manieren:

  1. Maak je op jouw website al gebruik van een Google product? Zoals Google Analytics of Google Search Console? Dan kun je de website via hier verifiëren.
  2. Voor verificatie kun je de code van jouw website ook voorzien van een tag. Zo weet Google precies dat dit de website is die bij jouw account en producten hoort.

Zodra jouw account is geverifieerd en goedgekeurd, kun je gebruik maken van alle tools en programma’s binnen het Google merchant Center. Je kunt nu ook beginnen met het toevoegen van producten om jouw weergave binnen Google Shopping te starten. Hieronder lees je precies op welke verschillende manieren je dat het beste kunt doen.

3 mogelijkheden voor het toevoegen van producten binnen Google Merchant Center

Het toevoegen van producten binnen het Google Merchant Center kun je op 3 verschillende manieren doen. Dat kan handmatig, door gebruik te maken van een product feed binnen Google Sheets of door de feeds van jouw producten te synchroniseren met andere sources.

  1. Productfeed: een productfeed kun je maken binnen een spreadsheet, maar ook binnen Google Sheets. Deze spreadsheets zijn voorzien van belangrijke productinformatie. Ze doen dienst als informatiebron voor het Merchant Center.
  2. Synchroniseren met andere source: Je kunt de productfeeds uit een andere source ook synchroniseren. Bijvoorbeeld met de Content API van het Merchant Center. De informatie wordt dan automatische opgehaald vanuit de betreffende source zoals jouw website. Door gebruik te maken van de Google Content API, bepaal je zelf welke producten zichtbaar en beschikbaar moeten zijn.
  3. Handmatig: je kunt de producten ook handmatig invoeren. Dat is vooral handig als je slechts enkele producten wilt laten weergeven binnen Google Shopping. De details en informatie voer je per product handmatig in.

Zorg ervoor dat je de productinformatie zo compleet mogelijk invult. Des te meer details, des te beter de klant zijn weg vindt naar jouw producten binnen Google Shopping. Wat je wilt vermelden en welke info en advertentie details moeten worden weergegeven bepaal je zelf.

De verschillende programma’s binnen Google Shopping

Nu je jouw account hebt aangemaakt en productinformatie hebt ingegeven, heb je toegang tot de verschillende tools en programma’s binnen Google Shopping. Hoewel ze allemaal apart van elkaar te gebruiken zijn, werken ze toch samen als een systeem. Op deze manier kun je de prestaties van jouw ads binnen Google Shopping aanzienlijk verbeteren. De programma’s kun je veelal kosteloos gebruiken. Ze helpen je bij het trekken van bezoekers en het genereren van conversies. Uiteindelijk is dat natuurlijk waar het om draait. Elk programma binnen het Google Merchant Center heeft zijn eigen kenmerkende functies.

Surfaces Across Google

Surfaces Across Google is een gratis programma binnen het Merchant Center. Met deze tool zorg je ervoor dat jouw producten correct worden weergegeven binnen Google Shopping. Dat geldt ook voor de weergave binnen andere Google producten zoals bijvoorbeeld het populaire Search en Images. Ook als je later gebruik wilt maken van Google Shopping Actions dien je gebruik te maken van dit programma. Houd er rekening mee dat je niet alleen productinformatie moet invoeren, maar ook verzend- en btw gegevens moet uploaden. Dat kan door gebruik te maken van productfeeds. Deze tool activeren is eenvoudig. Ga naar Merchant Center -> Growth -> Surfaces Across Google.

Google Shopping Actions

Door gebruik te maken van Google Shopping Actions heb je de mogelijkheid om de zoekmachine te veranderen van een vergelijkingsplatform en zoekcentrum naar een verkoopplatform. Met Shopping Actions worden jouw producten dus direct zichtbaar en beschikbaar voor kopers. Natuurlijk vanuit Google Shopping. Kopers kunnen hun aankoop via Buy with Google voltooien. Het bezoeken van de website is dus niet perse nodig. En dat is een voordeel. Zeker als je weet dat maar liefst 70% van de kopers hun winkelwagentje vol achterlaat, zonder het aankoopproces te hebben voltooid. Dat heeft mede te maken met de complexiteit van checkouts binnen websites. Winkelwagens worden ook verlaten als de klant bij het afrekenen wordt geconfronteerd met bijkomende kosten. Zoals bijvoorbeeld de Btw of de verzendkosten. Binnen Google Shopping is dit direct zichtbaar. De transparante weergave verhoogt de kans op conversie aanzienlijk. Ook Google Shopping Actions is vanaf 2020 gratis te gebruiken. Daarvoor betaalde je als verkoper een commissie over alle verkopen die plaatsvonden via Buy with Google. Om gebruik te kunnen maken van Google Actions moet je een aanvraag doen. Op deze manier kan Google beoordelen of je als verkoper aan de gestelde eisen en voorwaarden voldoet. Dat doet de zoekmachine onder andere door het beoordelen van jouw producten. Het is dus belangrijk om eerst de producten te uploaden, alvorens je een aanvraag indient. Dat geldt ook voor het koppelen van jouw zakelijke PayPal account. Ook moet je aangeven hoe jouw klantondersteuning werkt. Bijvoorbeeld per e-mail of telefoon. Google Actions aanvragen is eenvoudig. Ga naar Merchant Center -> Growth -> Shopping Actions. Nadat Google jouw aanvraag heeft goedgekeurd wordt je gevraagd om het verstrekken van aanvullende informatie. Dat zijn de basisgegevens van jouw bedrijf, het retour- en verzendbeleid alsook de btw-gegevens. Meestal ontvang je binnen 14 dagen een respons op jouw aanvraag. Het installeren van Google Actions is na goedkeuring eenvoudig. Zeker als je de productgegevens al middels een feed voorhanden hebt.

Google Shopping Ads

Google Ads of advertenties, verschijnen op verschillende plaatsen binnen de zoekmachine. Bijvoorbeeld boven de organische zoekresultaten en tekstadvertenties na het ingeven van een zoekopdracht. Ze worden soms ook rechts van de SERP (Search Engine Results Page) weergegeven. Deze advertenties met foto zijn rijk aan informatie en productdetails. Ze verschijnen zodra er een zoekopdracht wordt ingegeven die relevant is aan het product. Waar Google de Shopping Ads laat zien kun je zelf instellen. Dat kan op deze plaatsen:

  • Google Display Network: door deze optie te selecteren, worden jouw Shopping Ads zichtbaar op verschillende platformen en websites die onder het Google Display Network vallen. Dat zijn bijvoorbeeld Gmail en video content platform YouTube.
  • Google Shopping Results: als je deze mogelijkheid hebt ingesteld, worden jouw ads weergegeven voor de zoekresultaten binnen Google Shopping. Ben je een nieuwe verkoper binnen Google Shopping? Dan is de kans groot dat jouw productadvertentie als eerste zichtbaar is op de SERP.
  • Google Search Partners: hoewel tekstadvertenties binnen dit partnerprogramma qua weergave vaak voorrang krijgen op shopping advertenties, is gratis gebruik maken van Google Search Partners zeker de moeite waard. Jouw advertenties worden weergegeven op de websites en binnen de zoekmachine van partners.

Google Shopping vs. Google Ads

Het is geen geheim dat Google Shopping Ads je helpen bij het bereiken van potentiele klanten. Niet zo verwonderlijk, want maar meer dan de helft van alle online kopers gebruikt de zoekmachine als onderzoeks- vergelijkings- en aankoopplatform. Mede omdat Google jouw producten naar voren schuift zodra er een relevante zoekopdracht wordt ingegeven. Toch werken campagnes binnen Google Shopping anders dan je gewend bent binnen Google Ads. Shopping Ads maken namelijk gebruik van productinformatie in plaats van zoekwoorden. Deze hoef je dus ook niet in te voeren. Ook betaal je binnen Google Shopping per klik op jouw advertentie. Dit wordt ook wel PPC genoemd (Pay Per Click). Shopping Ads maakt gebruik van de informatie die beschikbaar is binnen de productfeeds. Zoals het soort product en de categorie. Bij het opzetten van een campagne bepaal je zelf welke producten je wilt targetten. Dat geldt ook voor het budget en de weergave van de geselecteerde producten. Ook bepaal je zelf of je de winkelvoorraad wilt laten weergeven.

Campagne creeeren met 2 advertentiemogelijkheden

Als je een campagne aanmaakt binnen Google Shopping maak je een advertentiegroep aan. Deze groep bepaald op welke manier de Shopping Ad wordt weergegeven. Daarin heb je twee mogelijkheden. Hieronder lees je precies wat de verschillende weergaven inhouden.

  • Showcase Shopping: door te kiezen voor deze optie kun je producten groeperen en gezamenlijk laten weergeven. Als een soort carrousel weergave. Naast de weergave hanteert Showcase Shopping CPE in plaats van PPC als betaalmethode.Dit wordt ook wel aangeduid als Cost Per Engagement of betrokkenheid. Je betaalt dus alleen als jouw klant het groepje producten langer dan 10 seconden bekijkt of via de advertentie doorklikt. De klant is dan “Engaged” ofwel betrokken.
  • Product Shopping: Met Product Shopping Ads wordt de standaard weergave bedoeld. Deze optie wordt door de meeste verkopers binnen Shopping gekozen.

Google Product Ratings: profiteren van goede productbeoordelingen

Als je gebruik maakt van Google Shopping, profiteer je ook van Google Product Ratings. Daarmee kun je jouw productadvertenties voorzien van beoordelingen in de vorm van sterren. De beoordeling komt tot stand met rating-software van derde partijen. Zoals bijvoorbeeld Trustpilot. Google Shopping baseert haar beoordeling ook op de zoekmachine recensies. En met deze gratis tool kun je behoorlijk wat voordeel behalen. Zeker als je weet dat producten met ratings veel sneller worden aangekocht dan wanneer ze niet zijn voorzien van een review, beoordeling of ster. Zo maak je gebruik van deze tool:

  • Om in aanmerking te komen voor productbeoordeling, moet jouw website zijn voorzien van ten minste 50 recensies. Als je hieraan voldoet kun je het aanvraagformulier invullen. Nadat jouw gegevens zijn verwerkt, ontvang je automatisch productbeoordelingen van Google.
  • Om automatische beoordelingen te kunnen ontvangen, kun je de bestaande recensies ook uploaden naar het Merchant Center middels een feed of spreadsheet. De beoordelingen op jouw website komen dan automatisch bij het product binnen Google Shopping te staan. Jezelf aanmelden voor Google Reviews kan ook. Naast productbeoordelingen ontvang je dan ook automatisch beoordelingen van klanten.
  • Maak je al gebruik van een beoordelingssysteem? Controleer dan vooraf of deze software geschikt is voor het verzamelen van ratings en reviews. Check ook of de software, zoals Trustpilot, geschikt is voor integratie met Google Product Ratings.

Google Seller Ratings: onderscheid je als verkoper van de concurrentie

Zeker binnen Google Shopping wil jij je als verkoper kunnen onderscheiden van de concurrentie. Vooral omdat er meerdere verkopers worden weergegeven die een en hetzelfde product aanbieden. Google Seller Ratings (klantbeoordelingen) helpen je daarbij. De rating komt tot stand op basis van jouw prestaties als verkoper. Hoe snel je reageert op een hulpvraag via de helpdesk, of hoe snel een klant zijn bestelde pakket in huis had. Deze beoordelingen zijn belangrijk. Mede omdat ze vaak het laatste zetje zijn wat een klant nodig heeft om tot een aankoop over te gaan. De ratings worden op 2 manieren weergegeven;

  1. In de productadvertentie: de beoordeling verschijnt onder jouw winkelnaam. Ook de prijs van het product en de verzendinformatie wordt weergegeven. Op deze manier kun jij je onderscheiden. Zeker als jouw voorwaarden en ratings beter zijn.
  2. Ook binnen de zoekmachine zelf en in de tekstadvertentie wordt de verkopersbeoordeling weergegeven. Zeker als jouw branche en zoekwoorden veel concurrentie hebben zijn Google Seller Ratings een groot voordeel. Het is zelfs aangetoond dat advertenties met ratings voor ruim 25% meer conversie zorgen.

De zoekmachine verkrijgt de betreffende gegevens via verschillende kanalen. Dat zijn Google Customer Reviews, maar ook onafhankelijke beoordeling websites (zoals Trustpilot) en Google Customer Surveys. Als verkoper hoef je hier niets voor te doen. Ben je benieuwd of Google al een verkopersbeoordeling van jou heeft? Dat kan via het onderstaande adres. “Jouw website” vervang je eenvoudig door de naam van jouw domein. https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q={jouwwebsite}

Aan welke criteria moet je voldoen voor Google Seller Ratings?

Als je wilt dat Google de klantbeoordelingen automatisch weergeeft binnen jouw Google Shopping productpagina’s of binnen relevante advertenties, dan moet jouw account wel aan een van de onderstaande eisen kunnen voldoen. Maak je echter geen zorgen als jouw beoordelingen qua rating te wensen overlaat. Voor tekstadvertenties geeft Google alleen ratings weer die zijn beoordeeld met 3.5 sterren of hoger. Voldoe aan 1 van deze criteria:

  • Verzamel tenminste 100 unieke beoordelingen binnen een jaar. Deze beoordelingen zijn landgebonden. Dat betekent dat als je 100 recensies uit Nederland hebt ontvangen en 60 uit Duitsland, de klantbeoordelingen alleen worden weergegeven binnen advertenties die worden weergegeven in Nederland.
  • Laat jouw account evalueren door de zoekmachine via Google Consumer Surveys.
  • Als laatste voldoe je ook aan de criteria als je een website onderzoeksbeoordeling hebt laten uitvoeren door Google. Dit is niet gebruikelijk, maar komt wel voor.

Google Merchant Promotions

Als laatste kun je binnen Google Shopping ook gebruik maken van Google Merchant Promotions. Met dit programma kun je kortingen of aanbiedingen extra onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld in Shopping Actions of Shopping Ads. Jouw advertentie krijgt dan een “Special Offer” label. De potentiele koper ontvangt een kortingscode zodra deze op de weergave klikt. Je betaalt alleen voor de weergave als de koper doorklikt naar jouw website. Merchant Promotions kun je ook gebruiken binnen de productpagina’s van Shopping Actions. Door je klanten te voorzien van een kortingscode, kun je je binnen dit vergelijkingsplatform onderscheiden van de concurrentie. Daarnaast heeft Google Merchant Promotions een conversieratio van maar liefst 28%. Dit kun je onder andere aanbieden:

  • Gratis verzending: een code die recht geeft op gratis verzenden
  • Cadeaubon: geef een korting van 10 euro bij een aankoop van 50 euro
  • Korting: geef 20% korting op een product naar keuze na invoering van een code

Hoe Google Merchant Promotions instellen?

Om gebruik te kunnen maken van deze promoties moet je een aanvraagformulier invullen. Deze aanvraag hoef je alleen te voorzien van de basisinformatie aangaande jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je Merchant Promotions hebt ingeschakeld binnen jouw account. Vervolgens kun je op twee manieren gebruik maken van deze promoties. Namelijk met een feed of een speciale tool van Google. Als je hiervan gebruik maakt moet je de gegevens van de promotie handmatig invoeren voor specifieke producten Dit is vooral makkelijk als je slechts een paar producten hebt die voor promotie in aanmerking komen. Zodra je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, moet je de gewenste promoties indienen bij Google. De beoordeling kan 12 tot 24 uur in beslag nemen. Meestal worden de promoties direct goedgekeurd. Ze worden dan direct live weergegeven. Als dit niet het geval is moet je ze mogelijk aanpassen of bijwerken. Hiervan krijg je automatisch bericht van Google.

Waarborg de kwaliteit van jouw productgegevens binnen Google Shopping

Nu je precies weet van welke tools en programma’s je binnen Google Shopping gebruik kunt maken, is het ook belangrijk om te weten dat de kwaliteit van productgegevens het belangrijkst is. Door de kwaliteit te blijven waarborgen kun je jouw producten laten ranken binnen zowel de organische als betaalde zoekopdrachten binnen de zoekmachine. Daarmee profiteer je niet alleen van meer online zichtbaarheid, maar ook van een hogere conversie. Hoewel het instellen en opzetten van de verschillende programma’s binnen Google Shopping wat van jouw tijd vereist, zijn ze na de installatie eenvoudig te onderhouden.