E-commerce is hot: het aantal webshops neemt explosief toe. Hoe zorg je ervoor dat potentiele consumenten de weg naar uw e-winkel vinden? Wij geven je alvast 5 eenvoudige tips waarmee jij de juiste en meer klanten naar jouw webshop kunt en zal leiden. Voor u kunt starten met promotie maken, is het belangrijk dat uw webshop en uw producten makkelijk te bereiken zijn. Gebruik op uw website de juiste termen, zodat zoekmachines uw webshop makkelijk kunnen vinden. Kies voor een eenvoudige navigatie en duidelijke product pagina’s. Die zorgen er immers voor dat uw klant snel alle info vindt die hij zoekt en dus makkelijker tot een aankoop overgaat. Als de basis van uw webshop goed zit, dan kunt u starten met de promotie ervan. We vatten de best practices voor u samen in 5 tips.
Tip 1: Bereik uw klanten waar ze hun vrije tijd doorbrengen: op social media
Social media draaien rond interactie: ga de dialoog met uw klanten aan. Zoek een goede mix van informatie, reclame, wedstrijden, polls en dergelijke. Video’s zijn ook een echte meerwaarde voor uw social media: ideaal om langere stukken informatie met uw volgers te delen. Zorg wel voor een professionele uitstraling: scherp beeld en degelijk geluid zijn onmisbaar bij een goede video-marketing.
Tip 2: Onderschat de kracht van e-mailmarketing niet
Vergeet niet dat u ook via e-mail uw doelpubliek kunt bereiken. Klanten die eerder al iets via uw webshop kochten en tevreden zijn, zijn makkelijker te overtuigen dan nieuwe klanten. Stuur hen geregeld een mail met nieuws of met promotionele acties. Zorg voor een mooie e-mail, waarvan het ontwerp en het taalgebruik in de lijn liggen van uw website. Een degelijke e-mailmarketing zorgt ervoor dat uw klanten u niet vergeten en bij een nieuwe aankoop meteen aan uw webshop zullen denken.
Tip 3: Adverteer online
Als u een iets groter budget ter beschikking heeft, kan het interessant zijn om online te adverteren. De meest gebruikte online advertentiekanalen zijn Google en Facebook. In Google kunt u met behulp van Adwords een campagne opzetten waarbij zoekers bij het ingeven van specifieke termen uw advertentie te zien krijgen. Op Facebook kunt u uw advertentie aan een specifieke groep gebruikers laten zien, waardoor u makkelijk uw doelgroep bereikt. Hou er wel rekening mee dat beide varianten niet goedkoop zijn en dat een advertentiecampagne niet onmiddellijk resultaten oplevert.
Tip 4: Maak gebruik van de kracht van reviews
Potentiele klanten horen graag wat anderen van uw product vonden. Stimuleer tevreden klanten om een review te schrijven en beloon klanten die andere klanten aanbrengen. Hou er wel steeds rekening mee dat er ook negatieve commentaar kan komen. Toon begrip voor de frustraties van de ontevreden klant en contacteer de klant rechtstreeks, in plaats van online de discussie aan te gaan. U kunt ook gebruik maken van de populariteit van influencers. Dit zijn actieve bloggers die op hun blog of social media-pagina hun ervaringen met hun volgers delen. Ontdekt u een blogger die uw doelpubliek aanspreekt? Neem contact op om een mogelijk samenwerking te bespreken.
Tip 5: Start met bloggen
Het is altijd een goed idee om een blog toe te voegen aan uw webshop. Een blog biedt u de mogelijkheid om wat meer informatie te geven over uw producten. Een goede blog bezorgt u het imago van een expert, waardoor consumenten met meer vertrouwen bij u zullen kopen. Door regelmatig te bloggen lijkt uw website levendiger en komt uw webshop ook hoger in de Google-ranking te staan. Weinig tijd om zelf aan de slag te gaan? Zoek een gastblogger wiens kennis een meerwaarde is voor uw webshop.