Door de uitbraak van het coronavirus zijn steeds meer mensen thuis geisoleerd. In heel de wereld werden scholen en universiteiten gesloten, werkten werknemers van thuis uit, werden evenementen afgelast en werden reizen geannuleerd. Door deze drastisch veranderende context veranderen uiteraard ook de consumentengewoonten.

Ipsos deed er een wereldwijd onderzoek naar en publiceerde ‘ Tracking the Corona virus‘.

De crisis heeft in de eerste plaats meer consumenten ertoe aangezet om hun koopgedrag online te veranderen. In 11 van de 12 onderzochte markten zeiden consumenten dat ze vaker online producten kochten die ze normaal gesproken in de winkel zouden kopen.

De grootste toename van het winkelen via elektronische handel vindt plaats in Vietnam, waar 57% van de consumenten hun online aankoopgedrag vaker verschuift. Ook India (55%), China (50%) en Italie (31%) zien een sterke stijging. Duitsland is -althans voorlopig- de enige markt waar online winkelen minder gebruikelijk is geworden: slechts 12% van de consumenten zegt vaker online te kopen. Dit in vergelijking met 15% die zei minder vaak te kopen.
De sterke stijging van de online verkoop kan ertoe leiden dat marketeers hun uitgaven herorienteren naar digitale reclame om conversie te stimuleren. Dit zou de huidige trend naar meer merkopbouw kunnen omdraaien. Al zijn alle communicatiespecialisten het er momenteel over eens dat een opportunistische reactie van merken geen goed idee is.

Veel zwaar getroffen sectoren (restaurants, vrije tijd, reizen) zijn trouwens onverenigbaar met e-commerce en hebben dus weinig te winnen bij deze verschuiving. De belangrijkste uitdaging voor merken is nu om empathie te tonen en om mensen helpen om met de nieuwe realiteit op te gaan.