SEO | Optimaliseer je content voor zoekmachines
SEO (Search Engine Optimisation), oftewel zoekmachine optimalisatie, is belangrijk om beter vindbaar te worden in Google. Elke website is in principe vindbaar, maar met een goede SEO kun je zorgen dat je béter vindbaar bent. Ook al zijn er miljoenen websites online en is er al veel over jouw onderwerp geschreven: SEO heeft zin. Echter, je gaat niet bloggen speciaal voor SEO. Je gaat bloggen om anderen te helpen, om je expertise met de wereld te delen en om nog veel meer redenen.
Om je blogs SEO te optimaliseren kun je bijvoorbeeld de plugin Yoast SEO gebruiken als basis, maar het komt vooral neer op logisch nadenken en je lezer in je achterhoofd houden. Een blog die goed leesbaar is voor je bezoekers is dat ook voor Google.
Dan heb je ook nog zoiets als zoekwoorden onderzoek doen. Om te achterhalen welke woorden je kunt gebruiken om op gevonden te worden. Zal ik je een geheimpje verklappen? Ik doe dit zelf dus weinig (meer). Natuurlijk gebruik ik wel zoekwoorden in mijn tekst en let ik op hoe ik het onderwerp verwoord, maar dit doe ik door simpelweg logisch na te denken. Je wilt daarnaast ook vooral dat je tekst goed leesbaar is, want een wirwar aan zoekwoorden gaat je bezoeker niet verder helpen. Je kunt natuurlijk meerdere zoekwoorden gebruiken per blog, als je het onderwerp maar strak hebt afgebakend en gewoon schrijft wat je wilt schrijven. Niet geforceerd of constant met dat zoekwoord in je achterhoofd.
En bij SEO hoort nog veel meer. Denk aan de meta-tekst, optimalisatie van je foto’s met de alt-tekst, een verkorte en duidelijke url, een goede blogstructuur, zinvolle tussenkopjes, interne en externe links en een goede titel. Maar ook hier geldt: doe het allemaal voor je lezer. Ga geen interne links plaatsen omdat het moet, maar help er je lezer mee. Zorg dus dat de links die je plaatst daadwerkelijk iets toevoegen.
En heb je ooit van verweesde content gehoord? Een veelgemaakte en vrij onbekende SEO-fout die de zoekmachineoptimalisatie van je website flink in de weg zit.
Je website snelheid speelt ook een grote rol in zoekmachineoptimalisatie. Daarvoor is het onder andere essentieel om je foto’s te verkleinen. Lees hier nog 15 tips om de laadtijd van je website te verbeteren.
Vergeet je website ook niet te indexeren in Google Search Console. Voeg een property toe en onder crawlen of index kun je een sitemap toevoegen. Dit is meestal je domeinnaam.nl/sitemap_index.xml of /sitemap.xml. Even checken vooraf. Ook in Yoast SEO kun je je sitemap vinden (algemeen > functies > scroll naar XML-sitemaps en klik op het ? > bekijk XML-sitemaps). Het indexeren van je website en het toevoegen van een sitemap is géén garantie voor de vindbaarheid van je website in Google. Hoe je dit checkt leer je hier.
Je website uitstekend SEO optimaliseren? Volg deze 7 stappen voor een 1e pagina positie in Google.
Laat je website leven
Hoe vaker jij iets nieuws plaatst op je website, hoe vaker Google bij je langskomt. Deze Googlebot indexeert je website steeds opnieuw en slaat wijzigingen op. Daardoor wordt je positie in Google steeds opnieuw bekeken en dat kan goed uitpakken. Als je tenminste goede content schrijft en niet strooit met onnodige zoektermen. Je website laten leven doe je dus door steeds nieuwe content te plaatsen. Een blog is daar heel geschikt voor.
Kwaliteit voor alles
Een korte blog met een lijstje over iets: leuk, makkelijk leesbaar en met een goede titel maak je ook nog mensen nieuwsgierig. Maar uiteindelijk wordt Google noch je lezer hier blij van. Sterker nog, artikelen die niks toevoegen kunnen zelfs tegen je werken. Ook door je lezer trouwens, want ga jij zelf terug naar een blog waar je niks aan hebt? Precies. Hoe waardevoller jouw blog hoe meer jouw lezer daaraan heeft hoe hoger je in Google verschijnt. En dat zorgt er ook nog voor dat je bezoeker graag terugkomt op je website en zich misschien wel inschrijft voor je nieuwsbrief. Hierin staat dus net als met SEO je website bezoeker altijd voorop!
Werk aan een goede website-structuur
Zoals gezegd komt er veel kijken bij je vindbaarheid in Google, óók de structuur van je website. Op het eerste gezicht lijkt dat niets met bloggen te maken te hebben, maar niets is minder waar. De structuur van je website zit ‘m in verschillende dingen. Denk aan simpelweg je menu. Hoe duidelijk is dat? Hoe snel en makkelijk kan een bezoeker vinden wat hij of zij zoekt? Als het voor je website-bezoeker niet duidelijk is, is dat het voor Google ook niet. En wat dacht je van de categorieën en tags die je toekent aan een blog? Kijk op een willekeurige blog en de kans is groot dat je een wildgroei aan tags tegenkomt. Als jij daar al duizelig van wordt, dan wordt Google dat ook.
Maar misschien wel het aller belangrijkste: de interne linkbuilding. Meer weten over dit, neem dan snel contact op !
Backlinks | Krijg links naar jouw blogs
Oftewel: zorg dat andere bloggers naar jou gaan verwijzen. Dit is één van de meest effectieve manieren om hoger in Google te komen. Hoe je dat doet? Simpelweg door super waardevolle content te schrijven.
Dat je blog wordt gevonden, ook door andere bloggers. En zal vanzelf gedeeld gaan worden. Hoe hoger de ranking van de website die naar jou verwijst, hoe meer jou dit oplevert. Overigens zijn er hele online handeltjes waar je backlinks kunt kopen of bloggers die elkaar over en weer linken. Handig natuurlijk, maar Google is slim. Als Google erachter komt dat je op een oneerlijke manier backlinks verkrijgt kun je rekenen op een flinke boete ter waarde van een verlaagde ranking in Google.
Verbeter je (oude) artikelen
Waarom dit je ontzettend veel kan opleveren, hoe je dit precies doet en welke artikelen je dan moet verbeteren ga ik in een latere blog uitleggen. Ik kan alvast verklappen dat Google Analytics hierin een grote rol speelt en oudere artikelen verbeteren een heel effectieve manier is om hoger in Google te komen. Wil je dit niet missen? Schrijf je dan hier in!