Een audit van je SEO is het nuttig?

In de basis gaan SEO audits over crawling/indexing/ranking (techniek, inhoud en promotie). Deze “SEO-drievuldigheid” is uiteraard de basis van SEO. Als je écht wil scoren in Google moet je merk gezocht worden. Als je op lange termijn hoog wil scoren in Google met SEO dan moet je doordacht, planmatig en doelgericht aan SEO werken. 

Sherlock SEO hanteert een holistische visie op SEO. Dit betekent dat we heel wat andere factoren mee in rekening nemen. Over de loop van 10 jaar ontwikkelden we de uitgebreide Sherlock SEO audit.

Omdat het Google algortime anders is voor elke zoekopdracht en niche is ook elke audit volledig gepersonaliseerd en afhankelijk van je bedrijf en doelstellingen. 

Crawling, indexing, ranking

De basis van een SEO audit is je technische SEO. Een technische SEO audit bestaat grofweg uit drie onderdelen: crawling, indexing en ranking.

Het eerste aandachtspunt is crawling. Crawlen is het gedrag dat een bot stelt als deze je website bezoekt. het is belangrijk dat Googlebot al je pagina’s kan bezoeken. Door ervoor te zorgen dat Google al je pagina’s kan crawlen is de kans het grootst dat je pagina’s ook worden opgenomen in de index.

Het tweede aandachtspunt is indexing. De Google-index is de database die Google van het internet bijhoudt. Aangezien er zoveel minderwaardige pagina’s zijn neemt Google niet alle pagina’s op in zijn index. Je wil uiteindelijk dat je pagina’s kunnen gevonden worden in de Google resultatenlijst. Om indexatie te verbeteren zorg je dus voor relevante inhoud, voorkom je duplicate inhoud, etc 

Het laatste aandachtspunt is ranking. Alle factoren die je positie in de Google index bepalen worden door een algoritme bij elke zoekopdracht telkens opnieuw afgewogen. Er is spraken van meer dan 200 ranking factoren, maar onduidelijkheid is troef. Er zijn honderden patenten terug te vinden die betrekking hebben op het Google zoekalgoritme. Hoe de patenten worden ingezet (en of ze worden ingezet) daarover communiceert Google zelden. Wat we bijvoorbeeld wel weten is dat links en zoektermen belangrijke factoren zijn om hoog te scoren. 

SEO check, audit of strategie?

Aangezien ieders budget en wensen anders zijn ontwikkelden we een modulaire aanpak. Voor elke klant voeren we standaard intern geautomatiseerde SEO-audit op periodieke basis en je website wordt 24/7 gemonitord voor kritieke SEO-fouten.

Een SEO-check kan je vergelijken met een klein onderhoud voor je auto. Je belangrijkste SEO-issues worden gecontroleerd en opgelost indien mogelijk.

Een SEO-audit kijkt verder, er wordt bijvoorbeeld ook een zoekwoord- of concurrentie onderzoek uitgevoerd.

Bedrijven die op lange termijn willen scoren met online marketing vragen altijd een uitgebreide SEO-audit. In deze holistische SEO audit worden technische, inhoudelijke en promotionele factoren bekeken incl. advertising en social. Alle factoren worden afgezet tegenover je concurrentie. De SEO-analyse wordt omgezet in een SEO of online marketing strategie.  

Kosten SEO audit

Wat is de prijs van een SEO-audit? Een terechte vraag. De eerste vraag is welke SEO audit je nodig hebt. Om dit te bepalen hebben we een uitgebreide vragenlijst. We hebben geen standaard tarieven simpelweg omdat elke website anders is. Enkele vragen waar we antwoord op moeten kennen:

Wil je een audit van je techniek, inhoud of links? Wil je rekening houden met concurrentie? Hoe sterk is je concurrentie? Hoeveel pagina’s telt je website, hoeveel talen bevat je website, werk je lokaal, regionaal, landelijk of internationaal? Is er sprake van seizonaliteit? … 

Je begrijpt dat als de lijst met zaken waarmee je rekening kan houden bijna eindeloos is makkelijker is om te vertrekken vanuit je budget of zakelijke doelstelling. 

Het spreekt voor zich dat een basis SEO-check goedkoper is dan een uitgebreide audit of een continue monitoring, opvolging en vooraleer we een inschatting kunnen maken van de tijd die we nodig hebben om je website te auditen. 

Vul vrijblijvend de vragenlijst in en een SEO-expert neemt zo snel mogelijk contact met je op. SEO audit vragenlijst

Gratis SEO tools vs SEO analyst

Waarom een SEO audit laten uitvoeren door een SEO professional? Een simpele zoekopdracht op Google naar (gratis) SEO audit en SEO tools geeft je duizenden resultaten. De SEO markt is matuur en er zijn vele (gratis) tools op de markt. Waarom zou je dan in zee gaan met een echte SEO expert?

Om het verschil tussen software en een SEO-expert aan te tonen het volgende voorbeeld: We kregen een aanvraag van een lokaal bedrijf, ze wilden graag voor een competitieve term op het eerste blad van Google verschijnen. Ondanks alle inspanningen was hun dat zelf niet gelukt. Deze mensen hadden een heel goede kennis van SEO en toch ging de website niet vooruit. Ze hadden alle blogs over SEO gelezen en alle gratis tools gebruikt. We ontdekten dat links en autoriteit een groot probleem was om voor hun zoekterm hoger te scoren. Aangezien de klant die autoriteit en links niet zomaar kon behalen werd beslist om andere belangrijke SEO-issues op te lossen. De website kreeg een nieuwe structuur, navigatie, UX en zoektermen, interne links en schema markup werden geoptimaliseerd. De website kreeg binnen de 3 weken 600% meer bezoek en de omzet van de klant steeg aanzienlijk.

Of je wel een SEO nodig hebt lees je ook in dit google help artikel, bekijk zeker de eerste link naar de SEO startergids van Google en als je niet veel tijd hebt download dan hier de versie op één pagina

Wat na je SEO audit?

Na een SEO audit moeten de SEO adviezen uitgevoerd worden. Afhankelijk van wie de adviezen moet uitvoeren en wat mogelijk is binnen het budget wordt er een tijdlijn opgesteld. Vele klanten kiezen voor een SEO pakket om maandelijks een aantal werkzaamheden te laten uitvoeren.Een Maandelijks SEO onderhoudspakket kan vele vormen aannemen:

Kleine en middelgrote ondernemingen besteden meestal de volledige online marketing uit aan wekreate. Voor deze KMO’s voeren we maandelijks verschillende activiteiten uit. Naast SEO audits kan je bij wekreate terecht voor: copywriting, contentcreatie (grafisch/video/animatie), PR, linkbuilding, advertising, webanalyse. 

Marketing managers en bureaus vragen vaak hulp bij het uitvoeren van de werkzaamheden na een SEO Audit. We bieden SEO-consultancy aan ter ondersteuning van je interne teams (developers, content, marketing, PR).

Ongeacht je bedrijfstype of grootte kan je uiteraard een audit afnemen zonder verdere verplichtingen. 

Geef ons een seintje en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Tags: