Marketingtips voor een betere bezetting van jou hotel of B&B

Of het nu gaat om een spontaan weekend of midweek, een uitgebreide reis of een zakenverblijf, jouw toekomstige gasten kijken ruim van op voorhand naar accommodatie en naar de de unieke punten van potentiële verblijven. Je bent natuurlijk niet alleen, de concurrentie is groot en het aanbod is enorm. Je stelt jezelf meer en meer de vraag: ” Hoe kan ik mijn hotel of B&B laten onderscheiden en een hogere bezetting krijgen?”

Wanneer je gasten er zijn, verwen je hun zodat zij dat overal zullen rondvertellen en terug zullen komen. Maar hoe krijgt je de nieuwe gasten binnen? We geven alvast enkele tips die iedereen (zelf) makkelijk kan toepassen.

Website

Anno 2022 is een professionele niet meer weg te denken uit de marketing van hotels. Een informele website hebben is niet meer voldoende. Een goede website moet de bezoeker aanspreken, prikkelen, aanzetten tot acties. Buiten informatie over jouw hotel of B&B wordt ook verwacht door potentiële gasten dat er informatie over de buurt en activiteiten duidelijk en makkelijk beschikbaar is. Met een verouderde vaak beknopte website heb je afgedaan.

De bezoeker associeert jouw hotel met jouw website. Is je website verouderd, dan is je hotel dat ook in de ogen van nieuwe gasten. Zo is de denkwijze vandaag de dag.

Een moderne, goed werkende website is nodig voor een optimale bezetting. Gasten verwachten vandaag de dag een eigentijdse website. Voor naamsbekendheid en voor de toekomst van jouw hotel of B&B is een actuele website van groot belang.

Potentiële gasten overdonderen en verleiden om verder te kijken en te lezen. De informatie moet overzichtelijk gepresenteerd worden. Bezoekers van jouw website moeten in enkele klikken vinden wat ze zoeken.

Kortom, zorg dus dat je website er goed en hedendaags uitziet. Prikkel de nieuwsgierigheid van de bezoekers met visuele aspecten. Een hedendaagse en/of trendy website zal de bezoeker van je website aanspreken en zo is de kans veel groter dat potentiële gasten bij jou zullen boeken. Ook moeten gasten aangezet worden om snel, eenvoudig en veilig direct te kunnen boeken op je website.

Vooral de laatste paar jaar werden websites veel sneller, beter vindbaar, gebruiksvriendelijker en ook visueel werden ze steeds aantrekkelijker. Websites moeten nu op smartphones en tablets overzichtelijk en snel zijn, iets dat in deze tijd niet meer weg te denken is.

Bij wekreate maken we goedwerkende, professionele EN betaalbare websites.

Lees ook ons artikel over de kenmerken van een goede website

Fotografie

Mooie en perfecte fotografie is tevens een belangrijk aspect om potentiële gasten te verleiden. Zorg dat de foto’s een exclusieve hotelervaring aantonen. Leg beelden vast die jou hotel of B&B uniek maken. Een beeld zegt namelijk meer dan duizend woorden.

Zet alle positieve aspecten in de kijker. Heeft je hotel of B&B een mooie zwembad, terras, ontbijtruimte of een ander uniek verkooppunt? Zorg er dan voor dat daar mooie foto’s van getoond worden. Eventueel een video kan ook!

Zorg er ook voor dat alle faciliteiten en voorzieningen op beeld staan. De potentiële gast zal immers een foto sneller geloven dan een stuk tekst.

Denk er wel aan dat niets zo schadelijk is dan ontevreden gasten die zich bedrogen voelen door misleidende foto’s. Zorg er dus voor dat uw foto’s waarheidsgetrouw en realistisch weergegeven worden.

Ook de kwaliteit van de foto’s is belangrijk. Beter 1 kwaliteitsvolle foto dan 20 slechte foto’s.

Blogs

Een blog is de ideale manier om actief bezig te zijn met marketing en gerichte informatie te verspreiden over je hotel. In een wereld vol van reclame stralen blogs authenticiteit uit. Een blog is een vertrouwelijk marketinginstrument. Blogs handelen over echte mensen met echte ervaringen, mensen hechten meer vertrouwen aan een positieve boodschap van een betrouwbare blogger dan aan een traditionele reclameboodschap.

Met een blog blijft je hotel of B&B ‘in the picture’ en ook Google zal dit weten te waarderen, waardoor je website hoger in de zoekresultaten zal komen. Plaats een link (knop) of elke social media profiel, zodat bezoekers je Blog makkelijk kunnen vinden.

E-mailmarketing

E-mailmarketing werkt. Een kennismaking, uitnodiging, promotie, nieuwsbrief, aanbieding, … Door gebruikt te maken van e-mailcampagnes hou je contact met je gasten en bovendien zijn ze zo steeds op de hoogte van de nieuwtjes en promoties in jou hotel of B&B.

De voordelen van deze campagnes:

  • Heel gericht grote groepen bereiken
  • Gastenbinding door promoties
  • Mogelijkheid om te personaliseren
  • De resultaten zijn perfect meetbaar

Drukwerk

Een mooie brochure, folder, presentatiemap of logo dragen bij aan het imago van uw hotel. U gebruikt een brochure of folder om uit te delen, te versturen naar klanten en prospecten of om te verdelen op beurzen… Het voordeel van drukwerk is dat mensen het vaak langere tijd bewaren en kunnen doorgeven aan vrienden, kennissen en familie. Een hotel dat naast een mooie website kan uitpakken met een stijlvolle folder of sfeervolle brochure toont direct ambitie, passie, stijl en klasse.

Combineer drukwerk met digitaal.

Plaats 1 of meerder QR-codes, zodat lezers en gasten via de brochure makkelijk en snel een review kunnen achterlaten. Door wandelroutes of fietsroutes beschikbaar te maken via QR-codes, zorg je er alvast voor dat ze gewoon worden om de QR-codes te scannen.

Een combinatie van enkele van de tips, of allemaal zal altijd een beter resultaat geven! Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met wekreate en we kunnen jouw digitale toekomst bespreken.

Tags: