Starten met e-commerce lijkt voor heel wat ondernemers onbegonnen werk. Bij wekreate hebben we de nodige ervaring om de opstart pijnloos te laten verlopen. We geven alvast 7 redenen waarom starten met e-commerce een uitmuntend idee is!

1. 24/7 bereikbaar, wanneer de klant het wil

Een webwinkel stelt u in staat om uw klanten te laten bestellen waar en wanneer ze maar willen, dus ook buiten uw kantooruren. Orders die u anders zou zijn misgelopen.

Wellicht denkt u nu, mijn klanten kunnen mij al bereiken, namelijk via email. Dat klopt, maar per email ziet de klant niet of een product voorradig is, of de order goed aangekomen is en bevestigd is. Uw klant weet dus niet of hij/zij de producten echt wel gaat krijgen en wanneer levering verwacht mag worden.

2. Meer verkoopkansen: crossselling / upselling

E-commerce is bij uitstek geschikt voor cross- en upsell mogelijkheden. Bij upselling maken uw klanten kennis met gerelateerde producten. Producten waarvan ze misschien niet wisten dat u die ook aanbiedt.
Via een webshop ziet uw klant uw complete assortiment. Kwam de klant oorspronkelijk voor een product, kan hij zomaar meer interessante producten vinden. Is het product niet voorradig kan de webshop direct alternatieven aanbieden of aanvullende producten.

Klanten zijn via online verkoop, ontvankelijker om ook andere producten bij u af te nemen. Uit onderzoek van RetailMeNot is gebleken dat de gemiddelde orderwaarde omhoog gaat.

Een voorbeeld: u levert motoren of aggregaten. Via de webshop vindt de klant het product dat hij nodig heeft, maar daarnaast biedt u nog twee alternatieven aan met betere specificaties. Of u biedt een motor aan maar daarnaast ook een waterpomp en als dienst de mogelijkheid het product geassembleerd te leveren en te installeren.

Nog een voorbeeld: u bent werkzaam in de agrarische branche. Uw klant, de boer, is hard aan het werk op de akker en hij constateert een mogelijke bedreiging van zijn gewas. De dag gaat voorbij of het is weekend en hij wil bestellen. Helaas bent u niet open en hij moet wachten. Uw concurrent heeft wel een webshop en hij bestelt daar.

3. Betere orderprocessing

Een online verkoopkanaal (een webshop) die integreert met een ERP-systeem is voor u dé oplossing als u tijd wilt besparen en de betrouwbaarheid van de orderinformatie wilt vergroten. Te veel bedrijven bouwen nog steeds op de accuratesse van verkopers in het orderproces, maar een foutje is menselijk en snel gemaakt. Met een webshop gekoppeld/geïntegreerd met uw ERP-systeem is vertraging in het verwerken van de orders verleden tijd en bespaart u dus tijd en geld.

4. Lagere overheadkosten

Omdat uw webwinkel ook fungeert als informatieportaal, bespaart u tijd en geld. Allerlei generieke vragen over grootte, technische specificaties, voorraad of (klantspecifieke) kortingen vindt uw klant eenvoudig in uw webwinkel. Dit is zowel voor u als voor uw (potentiële) klant wel zo gemakkelijk. Het scheelt een hoop tijd aan telefoontjes en mails.

Uw klanten hebben tevens inzicht in orderstatus en facturen. Uw medewerkers zijn veel minder tijd kwijt met factuur/order vragen.

5. Meer klanttevredenheid

Een webshop biedt uw klant een extra informatieplatform welke laagdrempeliger is. Daarbij kunt u denken aan product/diensten assortiment, technische informatie en prijzen (ook klantspecifiek).

E-commerce gaat de telefoon en e-mail en persoonlijke contact niet direct vervangen. Het biedt uw klant een éxtra mogelijkheid om bij u te bestellen. Ook uw verkoper kan tijdens een bezoek, via de webshop samen mogelijkheden en assortiment bespreken. Kortom een webshop draagt – mits goed ingezet – bij aan de klanttevredenheid.

6. Misloop geen klanten meer

Uw klanten oriënteren zich meer en meer online voordat ze bij u komen. Onderzoek van Forrester wijst uit dat 2/3 van de oriëntatie van uw potentiële klant vindt plaats voordat zij met u in contact treden. Door een goede website met informatie en daaraan gekoppeld een goede webshop kunt u de potentiële klant als via een fuik naar binnen trekken.

Deze verandering in de “customer buying journey” namelijk het steeds later in contact treden met u en het zelf online kopen, wordt met een dure term ook wel ‘digitale transformatie’ genoemd.

Ter illustratie: in 2005 bezocht de gemiddelde persoon nog 6,5 keer de showroom voordat hij een auto kocht. Vandaag de dag is het gemiddelde nog maar 1,5 keer. Tesla biedt zelf de mogelijkheid uw auto volledig online te configureren en te bestellen.

P.S. U wordt ook nog eens vindbaarder voor potentiële klanten door informatie online te hebben.

7. Lange termijn investering

Omdat u in de webwinkel selfservice aanbiedt, bent u substantieel minder tijd kwijt aan het behandelen van vragen van low-end klanten. Met de tijd die u daarmee bespaart kunt u zich richten op de relaties met uw topklanten. Hierdoor genereert u op de langere termijn meer omzet.

Meer weten over e-commerce en de mogelijkheden?

Neem contact op met wekreate.
Kijk op onze diensten pagina over webshop en e-commerce.