Wat is Customer Relationship management (CRM)?
Vragen over CRM starten met wat is CRM?! CRM is een afkorting voor Customer Relationship Management (klantrelatiebeheer) en houdt in dat je actief en gestructureerd werkt om de klantrelaties te verbeteren en langdurige relaties op te bouwen. Dit kan betekenen dat er interne structuren moeten worden opgezet voor de manier waarop een bedrijf met zijn klanten communiceert. Om het werk te vereenvoudigen, gebruiken veel bedrijven één of ander IT-hulpmiddel, zoals een CRM-systeem.
Wat is een CRM-software?
Een CRM-software wordt ook wel een CRM-tool of CRM-programma genoemd en is een IT-hulpmiddel dat je de volledige controle geeft over je klantrelaties door alle klantcommunicatie op één plek samen te brengen. Een CRM-software kan bijvoorbeeld ook aan andere belangrijke IT-systemen worden gekoppeld, zoals bedrijfssystemen (ERP), om een totaalbeeld van elke klant te geven.
Waar wordt een CRM-systeem voor gebruikt?
Ee CRM-systeem kan voor een bijna eindeloos aantal zaken gebruikt worden, maar de meest voorkomende toepassing is de ondersteuning van activiteiten met betrekking tot verkoop, marketing en klantenservice. Binnen de verkoop kan het CRM-systeem bijvoorbeeld het zoeken naar potentiële klanten, het opvolgen van verkoopgesprekken en het creëren van een overzicht van de sales pipe vereenvoudigen. Binnen de marketing wordt CRM-software vaak gebruikt om inkomende leads van de website te beheren en om campagnes en persberichten uit te sturen en te analyseren. Klantenservice- en supportafdelingen gebruiken het CRM-pakket vaak om inkomende cases en vragen van klanten af te handelen.
Waar heb je een CRM-systeem voor nodig?
Een CRM-systeem heeft eindeloze voordelen en is een oplossing voor verschillende problemen. De tool helpt je om meer klanten te krijgen en helpt je tegelijkertijd om relaties met bestaande klanten te versterken. Met een CRM-pakket wordt alle belangrijke klantinformatie op één plek verzameld, wat voor minder administratie en een betere samenwerking tussen zowel collega’s als afdelingen zorgt. Kortom, een CRM-systeem is nodig zodat alle medewerkers zich kunnen richten op het opbouwen van klantrelaties, in plaats van constant op zoek te moeten gaan naar informatie die verspreid is over verschillende plekken.
Hoe kies ik het juiste CRM-software?
Het is niet altijd eenvoudig om een CRM-software te kiezen. Evalueer daarom samen met je collega’s de verschillende opties en vraag jezelf af: Waarom doen we deze investering? Welke problemen moet de CRM-tool oplossen? Wie gaat er in de tool werken? Welke functies zijn belangrijk voor onze gebruikers? Hoe groot is ons budget? Door te weten waar je staat en waar je heen wil, verklein je het risico dat je afdwaalt en vergroot je de kans dat je sneller de juiste leverancier vindt.
Als je gaat zoeken naar een CRM-systeem, definieer dan eerst wat de doelen zijn die je wilt halen door te investeren in een CRM-systeem. Met duidelijke doelen is het makkelijker om te identificeren wat voor soort tools je nodig hebt en waar je wilt zijn. Bekijk daarnaast ook je interne processen en probeer te definiëren welke afdelingen de klanteninformatie echt nodig gaan hebben. Met een duidelijke definitie van hoe je je klantencontacten beheert op dit moment en hoe je de tool gaat gebruiken, kan je beginnen met de definitie van welke CRM-functies belangrijk zijn voor je.
Kan een CRM-systeem worden aangepast aan mijn behoeftes?
Uiteraard. Om het maximale uit een CRM-systeem te halen, is het belangrijk dat het is aangepast aan jouw bedrijf en processen en dat het een oplossing biedt voor jouw problemen. Een CRM-systeem moet altijd worden ontworpen voor degenen die de tool gaan gebruiken. Bovendien hoef je niet te betalen voor onderdelen die je én niet nodig hebt én ook niet gaat gebruiken. Daarom zijn bijna alle CRM systemen schaalbaar.
Kan het CRM-systeem geïntegreerd worden met andere software?
Wij zijn van mening dat alle IT-systemen moeten doen waar ze het beste in zijn en dat ze vervolgens met elkaar geïntegreerd moeten worden om de informatie te delen waar de verschillende soorten software van kunnen profiteren. Door informatie te integreren en te delen tussen jouw CRM-systeem en andere IT-tools, krijg je toegang tot alle informatie op één plek en hoef je niet te zoeken in verschillende systemen. Dit betekent dat de informatie op de juiste plek terechtkomt en dat alle afdelingen het systeem krijgen dat het beste bij hen past.
Zijn CRM-systemen ook geschikt voor een KMO?
Een CRM-systeem kan een grote investering lijken en er wordt gezegd dat deze investering alleen winstgevend is voor grote bedrijven. Een tool die klantrelaties beheert en nieuwe, zakelijke kansen creëert is extreem belangrijk voor bedrijven die aan het groeien zijn en is een minstens zo winstgevende investering, zelfs voor kleinere bedrijven en zaakvoerders.
Wat kost een CRM-systeem?
Tegenwoordig zijn er duizenden CRM-systemen op de markt. Sommige zijn volledig gratis, terwijl andere een grotere investering vereisen. Maar er is een systeem voor elke portemonnee. Alles van applicaties die maar een paar euro’s per maand kosten, tot bedragen van duizenden euro’s.
Kan ik het CRM-systeem gratis testen voordat ik het aanschaf?
Veel mensen willen een CRM-systeem eerst testen voordat ze besluiten te investeren en dat moet jij natuurlijk ook doen. Daarom bieden we je de mogelijkheid om onze CRM-tools eerst te ervaren voordat je beslist.
Bezoek onze pagina over CRM oplossingen