Jouw informele en commerciële boodschappen moeten heel wat hindernissen overwinnen vooraleer ze hun doel bereiken (de inbox van jouw klant). Wanneer wordt jouw nieuwsbrief niet als spam beschouwd en hoe zorg je ervoor dat jouw klant je mail zeker ontvangt en belangrijker nog, ook opent? DAT lees je hier.
We geven enkele zaken die je in de praktijk kan toepassen.
Verzorg de technische kanten van je mailing
Een e-mailing campagne is nog altijd een van de betere manieren om je klanten en gebruikers te bereiken. Helaas maakt jouw marketingboodschap veel kans om niet in het IN-postvak, maar in de spamfolder van je klant te belanden – één op vijf boodschappen wordt tegengehouden door spamfilters vooraleer bij de bestemmeling aan te komen. Wanneer ze wel bij je klant raken, dan is de vraag nog in welk vak de artificiële intelligentie je mail zal zetten: het prioritair IN-vak? Onbelangrijke mail? Social? Spam? Junk?
Er zijn twee zeer belangrijke manieren om te voorkomen dat jouw mail als spam beschouwd wordt. De eerste is eigenlijk het simpelste, want dit zijn eenvoudige technische regels waarop je moet letten. Automatische spamfilters reageren namelijk op triggers die heel makkelijk vermeden kunnen worden.
Een goede e-mailmarketingcampagne begint bij een e-mailprovider met een goede reputatie. Daarom werken we bij wekreate met HubSpot. HubSpot heeft een heel goede repuatie en zorgt ervoor dat misbruikers afgestraft worden nog voor e-mails de server van HubSpot verlaten.
Technische zaken waarop je moet letten:
Jouw reputatie als afzender, zowel van jouw domein als het IP-adres van je mailserver. Gebruik je dat IP-adres samen met anderen, die zich wél aan spam bezondigen, dan kan het IP-adres op de blacklists terechtkomen, wat dan weer een negatieve invloed heeft op de reputatie van jouw domeinnaam.
Zorg daarom dat je domein EN hosting bij een goede en vooral betrouwbare provider is. Goed en betrouwbaar gaan vaak hand in hand met een iets hogere prijs. Al smelt deze meerprijs als sneeuw voor de zon als je er rekening mee houdt dat je harde werk dat je stak in je e-mailmarketing eindelijk bij je klant aankomt.
De juiste Email Service Provider. Ga voor een ESP die hard inzet op de reputatie van je versturende IP’s. Je kan zelfs met een aparte set-up werken voor je marketing mails en je transactionele mails. Gescheiden sturen van bepaalde zaken is dus aangeraden, maar ook aan te raden wanneer je e-mail automation opzet!
Een gezond adressenbestand. Verwijder meteen de e-mail adressen waar de mail niet meer aankomt of die niet meer juist zijn (bounces). Stel je adressenlijst zelf en enkel samen op opt-in basis. Koop dus geen commerciële lijsten – die bevatten vaak rommel-adressen en zelfs spam traps.
Een spam trap is een adres, speciaal gecreëerd door inbox providers om dubieuze afzenders op te sporen.
In ons artikel “Ben jij een spammer? Maak deze fouten niet” gaan we dieper op deze onderwerpen in.
De inhoud van je mail is ALTIJD doorslaggevend
De tweede manier is veel moeilijker. Deze is persoonlijk, jouw klant mag jouw mail niet als spam aanvoelen. Vindt hij jouw e-mail spam, en stuurt hij die ongeopend regelrecht naar de prullenmand, dan onthoudt de AI van het mailprogramma dit en verdwijnen in de toekomst al jouw mails in de spamfolder. Je klant moet heus niet élke e-mail van jou openen, maar als je een redelijke open en aanklik-ratio hebt, dan zal je e-mail minder snel in het spam-vak terecht komen.
Tip: Je kan je klant vragen om je mail aan te klikken als “safe sender” in dit geval zet je de AI buiten spel.
Spam is in the eye of the beholder, zorg ervoor dat je e-mail niet als spam aanvoelt voor de ontvanger.
Je niet als spammer gedragen, we geven enkele praktische tips:
- Stuur NIET wekelijks. Doe het enkel wanneer je iets waardevols te melden hebt, een echte actie hebt.
- Zorg voor een gesegmenteerde mailinglijst, gebaseerd op de voorkeuren van je klanten of hun aankoopgeschiedenis.
- Segmenteren helpt ook bij het bedenken van een goede onderwerplijn. ‘Kleine prijzen voor grote maten’ bijvoorbeeld voor dames of heren die meestal kledij of schoenen kopen met een maatje meer, zal meer aanspreken dan “Grote kortingen”.
- Laat je klant bij het inschrijven op de nieuwsbrief via een ‘preference center‘ ook zelf kiezen welke berichten hij graag wilt ontvangen. Dit geeft hem het gevoel controle te hebben.
- Vermeld duidelijk een button of link om zich af te melden op je mailing. Ook dit vergroot het vertrouwen in je mailings. Ontbreekt die button, dan riskeer je dat je klant een klacht indient wegens spam. Dat heeft een negatief effect op de reputatie van je domeinnaam, en is bovendien in strijd met de GDPR-wetgeving. Met andere woorden, de afmeldknop MOET in elke nieuwsbrief staan.
- Bedenk een goede tekst, met duidelijke call to actions. Copywriters kunnen hier zeker bij helpen: zij zijn tovenaars met teksten!
- Wees ook consequent. Gebruik altijd hetzelfde mailadres als afzender, zodat je mails herkenbaar zijn. Ook dat verhoogt het vertrouwen, en dus het engagement.
- Zorg ervoor dat je mails ook geoptimaliseerd zijn voor mobiele toestellen! Responsive dus.
Net zoals je website en alles wat je digitaal doet!
Dingen die je best vermijdt in je mails:
- Te zware (grote) mails – de ideale mail is tussen 15 kb en 100kb groot
- Url-verkorters zoals bit.ly – de spamfilters straffen je genadeloos daarop af!
- Mails die enkel uit één afbeelding bestaan – de meeste mailprogramma’s laden de afbeelding niet automatisch in. De extra klik die je bestemmeling moet maken om je boodschap te zien, is er een te veel!
Een goede e-mailmarketingcampagne vereist psychologisch doorzicht en veel terughoudendheid. wekreate kan je helpen om je mailing correct op te stellen. Zo maak je maximaal kans om je klant te bereiken met je boodschap.
Meer weten? Neem contact op met ons.