CRM bestaat al heel erg lang. Dus waarom een CRM systeem aanschaffen? CRM staat voor “klanten relatie beheer”. De gemiddelde ondernemer is natuurlijk nog steeds niets wijzer geworden, buiten dan het feit dat 99% van de ondernemers zich net op de goede klanten relaties focussen.

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Met een CRM-systeem beheert u dus de relatie tussen u en uw klant. In zo’n systeem bewaart u de gegevens van uw klanten, maar ook contactmomenten, historiek en zelfs aantekeningen die u niet mag vergeten. Alle gegevens van uw klanten staan op één plaats en zijn gemakkelijker te beheren. Ook leads, leveranciers en andere contacten kan u beheren in dit systeem. Zo kan de tool u helpen om relaties op te bouwen en te onderhouden.

Waarom zou u voor een CRM-systeem kiezen?

Met alle gegevens van uw contacten op één plaats bespaart u veel tijd en geld. Maar er zijn nog meer redenen om te investeren in CRM:

  • U kan uw contacten gemakkelijk structureren en extra informatie toevoegen indien nodig. Een CRM-systeem werkt eenvoudig met tags en custom fields om de database extra structuur te geven.
  • Medewerkers kunnen de historiek van de contactmomenten raadplegen. Zo zijn ze meteen op de hoogte van de situatie. Collega’s moeten geen info meer uitwisselen en klanten moeten hun verhaal niet onnodig meerdere keren doen. 
  • Het salesteam heeft nog extra voordeel van het CRM-systeem. Zij hebben een duidelijk overzicht van hun pipeline en kunnen gemakkelijk zien wanneer het tijd is voor opvolging en wat ze dan precies best doen. Zo kunnen ze beter verkopen. Hierdoor kan je je ook focussen op inbound marketing.
  • Ook de klant achteraf tevreden houden, gaat vlotter dankzij een CRM-systeem. Doordat u in het systeem klantengroepen kan segmenteren op bepaalde kenmerken, kan u gemakkelijk de juiste klanten bereiken met de juiste berichten. U kan hen zo voorzien van updates en nieuwtjes.
  • Facturen en offertes kan u ook eenvoudig via het systeem maken en versturen. Dat bespaart u niet alleen veel tijd, maar verkleint ook de kans op fouten.

Een CRM-oplossing klinkt als een tool waar alleen grote bedrijven baat bij hebben, maar dat is slechts schijn. Zelfs een eenmanszaak heeft contacten met klanten en partners en kan efficiënter werken met een CRM-systeem. Dankzij dit systeem verliest u het overzicht niet en gaat belangrijke informatie niet verloren.

Opmerking: een CRM-systeem is niet hetzelfde als een ERP-systeem. ERP staat voor Enterprise Resource Planning en is meer geschikt voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen. Daar waar het bij CRM draait om het beheer van contactgegevens, gaat het bij ERP meer om het beheer van voorraden. ERP combineert de gegevens van de administratie, de logistiek en de financiën.

Tags: