In deze blog geven we in mensentaal een antwoord op de vraagen “Wat is e-commerce nu precies?”.

E-commerce is een manier voor bedrijven van alle groottes om online zaken te doen, producten of diensten te verkopen, betalingen te innen en ondersteuning te bieden aan klanten. E-commerce is simpel gezegd een manier om zaken te doen op internet. Je kan er producten (zowel fysiek als digitaal) en sommige diensten mee verkopen. Het is geschikt voor elk soort bedrijf: van een zelfstandige ondernemer tot een grote multinational. Je moet echter wel onthouden dat e-commerce niet alleen draait om kopen en verkopen. Het gaat hier om het hele proces: het vinden van klanten, de klant tegemoet komen en ondersteunen, zowel voor, tijdens als na de verkoop.

E-COMMERCEWEBSITES

Een e-commercebedrijf is meestal gebaseerd op een website waar producten of diensten te zien zijn, die daar vervolgens geselecteerd en gekocht kunnen worden. Meestal zijn deze sites op maat gemaakt in Magento door webdesigners, maar dit kan een duurdere optie zijn. Als alternatief bestaan er daarom gratis of goedkope, kant-en-klare e-commercesystemen die aan te passen zijn aan de behoeften van de verkoper of andelaar. Vaak wordt er hier gebruik gemaakt van WooCommerce.

E-COMMERCE OP VERSCHILLENDE GEBIEDEN

  • Business-to-business (B2B)
  • Business-to-consumer (B2C)
  • Consumer-to-consumer (C2C)

CLICKS AND MORTAR

Sommige e-commercebedrijven handelen alleen online, terwijl andere bedrijven ook fysieke winkels hebben waar klanten producten kunnen kopen. Het eerste bedrijfsmodel wordt pure click genoemd, het tweede clicks and bricks of clicks and mortar.

Bijna alle grote winkels zijn nu click and mortar en hebben naast een e-commercefunctie ook fysieke winkels.

VOORDELEN VAN E-COMMERCE T.O.V. TRADITIONELE HANDEL

  • E-commerce is niet plaatsgebonden
  • Webshops kennen geen openingstijden
  • Webshops hebben een grotere efficiëntie
  • Mogelijkheid om een breder assortiment in te voeren
  • Kansen voor directe online marketing
  • Anticiperen: meer dan ooit is het nodig snel te reageren op acties van concurrenten. Een e-commerce initiatief is nooit af. Concurrentievoordeel wordt gecreëerd door anticipatie.

VOORDELEN VOOR HET BEDRIJF

  • Winst behalen door online-verkoop
  • Klantenrelaties opbouwen
  • Efficientie: offertes, informatieaanvragen dienen niet langer via de Post te gaan maar kunnen meteen online binnen twee seconden worden bezorgd.
  • Kostenreductie: e-commerce kan leiden tot verlaging van marketing-, communicatie-, voorraad-, advertentie-, transport- en servicekosten. Omdat de handel tussen producent en consument rechtstreeks kan plaatsvinden, kunnen distributiekosten dalen.

VOORDELEN VOOR DE CONSUMENT

  • Klantvriendelijkheid: het gemak van het verrichten van een aankoop op het internet. E-commerce laat het toe om tijd te besparen en de kosten te reduceren bij de aankopen.
  • Prijs: de verhoogde prijsconcurrentie op het internet tussen de handelaars onderling en de overvloed aan beschikbare informatie voor de consument leiden in veel gevallen tot een lagere prijs in vergelijking met de aanbiedingen in de traditionele winkels.
  • Product keuze: er is een uitgebreide productkeuze op het internet. Zo zijn alle aangeboden producten binnen een handomdraai beschikbaar voor de consument.
  • Mobiliteit: er is nu de mogelijkheid voor de consument om de aankopen van thuis uit te verrichten.

E-COMMERCE EN BETALINGEN

E-commerceklanten willen meestal met hun creditcard of bankpas betalen voor producten of diensten. Een dergelijke functie zou voor bestaande bedrijven geen probleem zijn, maar voor beginnende e-commercebedrijven zonder ervaring kan dat lastig worden. Voor dergelijke gevallen zijn er directe online betalingsmethodes beschikbaar zoals PayPal. Ze zijn gemakkelijk in te stellen en worden op heel veel plaatsen gebruikt, maar kosten wel meer dan rechtstreekse betalingen via bankpas of creditcard.

SOORTEN PRODUCTEN DIE VERKOCHT WORDEN MET E-COMMERCE

Digitale producten zoals software, muziek/video en duurdere webcontent worden meestal elektronisch, als download aangeleverd. Bij de meeste vormen van e-commerce gaat het echter om het verkopen van fysieke producten die van de verkoper naar de koper gebracht moeten worden. Daarom zijn efficiente verpakkingen, transport- en leveringsmethodes een belangrijk onderdeel van e-commerce, vooral als het gaat om breekbare of dure producten.

E-COMMERCE EN KLANTENSERVICE

Klantenservice is essentieel om succesvol te zijn met e-commerce. Internetgebruikers verwachten dat ze informatie snel vinden en dat vragen ook snel beantwoord worden. Als dat niet zo is, vertrekken ze al snel naar een andere site. Ook na de verkoop moeten problemen of vragen efficient behandeld worden. Efficiente verkoop en goede ondersteuning zijn twee belangrijke elementen in het opbouwen van langdurige klantrelaties. De succesvolste bedrijven hebben klanten die zich gewaardeerd voelen, en daarom het bedrijf belonen met klantentrouw.